Followers

Thursday, September 13, 2012

Cinta Kita Berdua Bab 2

Apesal asyik teringat kat dia je ek?aduh jangan cakap aku dah jatuh cinta dengan dia.Argh!ni tak suka ni bila berkait dengan hati.”ngomel Sofia.Setelah selesai membuat kerja sekolah dan jadual waktu,Sofia menulis diari tentang Nasri Amir.Lelaki itu yang penuh misteri membuat Sofia berminat mahu mengenalinya dengan lebih rapat.Ada perasaan aneh yang Sofia rasakan tapi tak dapat Sofia tafsir.Ketika sedang menulis diari,tiba-tiba lagu Sesuatu Janji nyanyian Taufik Batisah berkumandang menandakan ada panggilan masuk.”Tak ada nama pun.Siapa pulak call malam-malam ni?”kata Sofia pelik dan mengangkat telefon.Mujur Maira sudah tidur kalau tidak pasti Maira akan menyibuk memasang telinga.

Assalamualaikum,boleh saya bercakap dengan Sofia?”suara lelaki yang tidak Sofia kenali.”Wa’alaikumuasalam,ya saya Sofia.Boleh saya tahu saya bercakap dengan siapa?”jawab Sofia penuh sopan.

”Saya Nasri.Awak sibuk ke Sofia?”jawabnya.’Aduh!panjangnya umur dia baru teringat pasal dia.Dia macam tahu-tahu je yang aku tengah fikir pasal dia’.

”Oh Nasri,tak sibuk pun.Macam mana boleh dapat nombor saya?”tanya Sofia pelik.”Saya dapat daripada Maira.Saya saja call sebab asyik teringat je kat awak.Rindu kat awak mungkin.”kata Nasri.Ada nada-nada nakal pada suaranya dan Sofia pun tak sangka dia cakap dia rindu padanya.

”Rindu?Awak ni ada-ada jela.”kata Sofia sambil ketawa kecil.

Awak ni comel la.Macam mana la saya tak rindu kat awak”katanya dalam nada manja.”Dia kata aku comel?kenapa hati aku rasa berbunga sekarang ni?Alahai hati kenapa la kau cepat tersentuh?”Sofia bermonolog.

”Comel?tak ada la.Awak nak apa sebenarnya dari saya ni?”tanya Sofia berani.”Saya nak awak boleh?katanya dalam nada serius.”Awak nak saya?maksud awak?saya tak faham.”tanya Sofia pelik.

”Saya nak awak tahu yang saya mula jatuh cinta kat awak.Sebelum ni saya tak pernah rasa macam ni.Awak buat dunia saya ceria.Saya rasa gembira sangat kenal awak.”kata Nasri dengan penuh jujur.

”Nasri,awak cakap apa ni?Then what you want to do?marry me?Come on Nas.We are too young to think about love.”jawab Sofia.”I want you to be someone special in my life.Sofia,be my girlfriend please?”kata Nasri seakan merayu.

Nasri,kalau betul awak sayangkan saya.Saya nak awak tumpukan pada pelajaran.Jangan sampai cinta buat awak lalai.”kata Sofia bagi mengingatkan Nasri dan bagi menghilangkan rasa gementar dan mengeletar yang menguasai diri Sofia sekarang ni.

”Sofia please! I love you so much!I never feel this way.I’m too much thinking of you.”kali ini nada suaranya seakan sedih seperti mahu menangis.”Kalau saya terima awak,awak janji tak akan lalai dalam pelajaran?”tanya Sofia.Terpaksa Sofia mengalah kerana Sofia tak sanggup dengar suaranya yang merayu padanya agar menerima lamarannya.

”Saya janji!”jawabnya dengan nada yang gembira.”Tapi dengan satu syarat!kalau keputusan awak merosot,saya nak kita putus sebab saya tak nak sebab saya,awak lalai.Setuju dengan syarat saya?”kata Sofia.

”Hmm..ok saya setuju!Terima kasih sayang sebab terima saya.Saya janji akan jaga awak macam saya jaga nyawa saya sendiri.”katanya dengan nada yang penuh gembira.

”Saya tak nak siapa-siapa pun tahu yang saya kekasih awak.Maira pun saya tak nak dia tahu.Faham?”tanya Sofia meminta pengertian daripadanya.”Boleh sayang!apa saja untuk awak!”katanya dengan nada yang penuh ceria.

”Okla awak,saya nak tidur la saya mengantuk lepas tu dah malam sangat ni.Selamat malam.Good night.Sweet dream.Assalamualaikum.”kata Sofia kerana sememang terasa mata ku semakin mengecil.”Baik la sayang.Selamat malam.Good night.Sweet dream.Wa’alaikumusalam.”katanya sebelum talian dimatikan.”Sayang?betul ke dia sayang kat aku?Aku menerimanya dengan nada kasihan.Aku rasa serba salah dengannya.”Sofia bermonolog.

Nasri Amir?bagi Sofia dia seorang lelaki yang penuh dengan misteri dan penuh dengan kejutan.Mula-mula mengenalinya dia memberikan pandangan yang sukar untuk Sofia mengerti.Kemudian,malamnya dia mengaku yang jatuh cinta kepadanya!Sofia terpaksa menerimanya kerana Sofia tidak suka bila seseorang itu merayu kepadanya.Itu adalah kelemahan Sofia.Hanya Maira yang tahu.

Tapi dalam rasa terpaksa ada perasaan rela hati dan Sofia gembira dengan keputusan yang dia lakukan.’Aku jatuh cinta?aku sendiri tidak pernah bercinta tetapi aku dapat merasainya bila aku membaca novel.Aku lebih suka membayangkan bahawa aku heroinnya.Aku merasa sakitnya,pedihnya,kesedihannya,kekecewaannya,kegembiraannya dan cinta.Maira selalu membebel kalau aku baca novel.Dia kata aku akan terbawa-bawa watak novel dalam realiti.Aku hanya tergelak.Kata Maira betul.Aku sering terbawa-bawa.Aku merasa kebahagiaan dengan cara itu.’

‘Bagi Maira aku ni pelik tapi bagi aku ianya satu cara untuk aku merasai cinta tanpa bercinta.Aku ingin bercinta tapi aku tak ingin kecewa cukup ketika membaca novel saja aku merasainya.Maira selalu bercerita tentang kawan-kawan dia yang mengadu pasal pakwe kat Maira.Aku tergelak bila kawan-kawan Maira gelarkan dia sebagai Doktor Cinta.Maira pun satu sepsis sama macam aku.Spesis yang tak pernah bercinta tu yang kelakar bila Maira pulak jadi Doktor Cinta untuk kawan-kawan dia.Disebabkan Maira,aku pun kena jadi Doktor Cinta.Kalau dia tak dapat selelsaikan satu kes tu mesti dia tanya pendapat aku jadi nak tak nak aku kenalah tolong dia.’

‘Disebabkan Maira aku dapat idea nak tulis novel aku tapi buat masa sekarang aku takde masa terluang.Masa aku sibuk dengan mengulang kaji pelajaran.Maira macam kembar aku sebab aku dan Maira banyak persamaan.Kami sukakan benda yang sama,warna yang sama dan makanan yang sama.Macam tu lah kami dan yang lagi seronok hari jadi aku dan Maira adalah sama.Bahkan ibu dan mak ngah lahirkan kami serentak!Kalau sesiapa yang tahu memang dia orang akan cakap kami kembar.’

Ni adalah percubaan pertama fia...andai ada salah dan silap harap korang boleh la tunjuk ajar...fia akan cuba memperbaikinya...=)

No comments: