Followers

Sunday, September 16, 2012

Cinta Kita Berdua Bab 3

Keesokan harinya di sekolah semasa Sofia dan Maira sampai ke sekolah.Terkejut Sofia melihat Nasri Amir sedang duduk di perhentian bas seperti menunggu seseorang.Apabila Nasri Amir terlihat Sofia dan Maira,dia segera mendekati mereka.”Assalamualaikum,good morning guys!”ujar Nasri Amir ceria.

”Good morning Nas.Kau ni happy semacam je aku tengok.Ada apa-apa ke?”tanya Maira sambil menjeling ke arah Sofia.

”Takde la Mai.Aku happy pun salah ke?Kau suka ek tengok aku sedih?”jawab Nasri Amir sambil tersenyum kepada Sofia.”Alahai Nasri Amir,jangan la senyum macam tu kau buat jantung aku luluh tau!”Sofia bermonolog.

”Awak,malam tadi saya mimpi saya kahwin dengan awak.Saya harap mimpi saya menjadi kenyataan.”bisik Nasri Amir ke telinga Sofia.

Meremang bulu roma Sofia mendengarnya.’Kahwin?PMR pun tak lagi nak cakap pasal kahwin.I’m not ready for that.I want to be a successful woman first then I will think about married.’

Perhimpunan pagi pada hari ini berakhir agak lewat kerana Pengetua,Puan Senah memberi ucapan dan nasihat tentang akademik,penampilan dan kehadiran ke sekolah.Tidak cukup dengan pengetua,guru disiplin,Encik Azman pula memberi peringatan kepada pelajar tentang kuku panjang,rambut yang tidak mengikut peraturan sekolah,lencana,stoking dan tudung.Begitu banyak nasihat dan peringatan yang disampaikan sehingga ada pelajar yang tertidur semasa pengetua memberi ucapan.

Selesai perhimpunan,pembelajaran bermula dengan Bahasa Inggeris.Puan Catherine yang begitu anggun dengan blous berwarna ungu dipadan pula dengan skirt labuh berwarna hitam.Puan Catherine memang cantik kerana dia kacukan Cina dan British.Bapanya orang British manakala ibunya orang Cina.Kecantikan Puan Catherine menjadi buah mulut pelajar lelaki di sekolah.”Ok class,today we going to learn Dr Jekyll and Mr Hyde.Have you guys read the story?”kata Puan Catherine dengan fasih.

Puan Catherine hanya akan bercakap bahasa Inggeris jadi kepada pelajar yang lemah bahasa Inggeris akan membawa kamus tiap kali mempunyai mata pelajaran bahasa Inggeris.Itu yang Maira berpesan kepada Sofia pagi tadi untuk membawa kamus kerana ada mata pelajaran bahasa Inggeris.

Semasa pembelajaran bahasa Inggeris sedang berjalan,Nasri Amir memberi Sofia sepucuk surat.Sofia terus menyimpan surat itu dibawah meja.Pada waktu rehat,Sofia duduk di dewan terbuka.Sofia bawa sekali surat yang Nasri Amir bagi kepadanya tadi.

Assalamualaikum,

Wahai cik Sofia yang sangat disayangi,dirindui dan yang selalu diingati,

Awak tahu tak saya gembira sangat bila awak terima lamaran saya.Awak jangan risau saya tak akan abaikan pelajaran saya dan niat saya bercinta dengan awak adalah untuk mengahwini awak pada suatu hari nanti.Saya nekad untuk menjaga awak.Awak adalah gadis pertama yang berjaya membuat hati saya tak keruan,berdebar-debar dan hilang arah bila tak nampak kelibat awak.

Saya tahu mungkin awak tak cintakan saya sekarang tapi saya akan pastikan awak akan jatuh cinta kat saya.Itu janji saya kat sayang.Tak dapat digambarkan betapa sayangnya saya kat awak.Sayang,saya janji selagi saya hidup saya tak akan biarkan air mata sayang menitis dan saya tak akan biarkan sayang terluka.Air mata sayang berharga bagi saya.Saya akan sentiasa ada disisi sayang bila-bila je sayang perlukan saya.

Lastly,saya cintakan awak Nur Sofia Azmira.Sungguh saya betul-betul sayangkan awak.Percayalah sayang,hanya sayang yang bertakhta dalam hati ini.

Kekasih mu

Nasri Amir

“Dah habis baca surat saya?”tanya Nasri Amir.’Opocot!bila pulak mamat ni berada kat depan aku?kalau tiap-tiap hari dia buat macam ni mahu aku mati terkejut’.

”Dah baca dah.Terima kasih Nas.”jawab Sofia jujur sambil tersenyum manis.Sungguh Sofia terharu dengan kejujuran yang Nasri Amir tunjukkan.Nasri Amir telah berjaya membuat Sofia jatuh cinta dengannya hanya dengan surat Nasri Amir yang penuh dengan keikhlasan.

”Awak boleh tak jangan senyum macam tu?Comel tau!luluh jantung saya kalau hari-hari tengok awak senyum macam tu”kata Nasri Amir sambil tersenyum.’Alahai awak ni,jangan la bagi saya cair kat sini’.

”Awak ni ada-ada jela”kata Sofia sambil tersenyum.”Ni roti untuk awak.Saya tengok awak sorang-sorang pastu tak makan ni saya belikan roti”kata Nasri Amir sambil menghulur roti tuna kepada Sofia.

”Terima kasih!macam tahu-tahu je saya lapar”jawab Sofia sambil tersengih.“Firasat saya kuat mengatakan yang kekasih saya tak makan lagi dan dia tengah lapar sekarang ni”katanya sambil tersenyum nakal.

”Haha,ada-ada jela awak ni”jawab Sofia sambil ketawa.Kami makan sambil bercerita tentang zaman sekolah rendah.Kring!loceng berbunyi menandakan waktu rehat telah tamat.

Waktu Sofia ingin berdiri,kakinya terpijak kain sekolah dan terjatuh mujur Nasri Amir sempat menyambutnya.Betapa malu dan berdebar-debarnya hati Sofia hanya tuhan yang tahu.Nasri Amir berlagak tiada apa yang berlaku sedangkan hatinya juga merasai benda yang sama.

Di dalam kelas Maira terus menerpa ke arah Sofia.Wajahnya seperti sedang marah.’Apesal pulak minah ni?Aku buat salah ke dengan dia?’.

“Sofia,kau pergi mana masa rehat tadi?bunyi je loceng terus kau hilang.Puas aku cari kau dan sebab kau aku tawaf satu sekolah tau!”bebel Maira.Maira kalau dah marah,memang dia akan membebel panjang lebar mengalahkan mak nenek.

”Maira,kau ni jangan la bising.Sakit tau telinga aku ni.Aku pergi dewan tadi.Duduk baca surat”kata Sofia sambil mengeluarkan buku matematik.

”Baca surat?baca surat ape?oh,aku dengar cerita kau makin rapat dengan Nasri betul ke?”bisik Maira.Sofia memandang Nasri Amir dan kemudian memandang Maira.

”Ha’ah,something makes him special and nobody realise that except me.”jawab Sofia sambil tersenyum.”Something makes him special?macam ada apa-apa je kau ni”tanya Maira dengan senyuman nakal.

“Sofia,apa maksud kau something makes him special?dan kenapa kau cakap nobody realise that except me?”tanya Maira.

’Aduh,minah ni tanya pasal tu pulak!Apa aku nak jawab ni?tu la kau,cakap tak nak tengok kiri kanan tengok sekarangkan dah susah’.

”Err...tak..takde pape la”jawab Sofia gagap.”Apesal tiba-tiba kau gagap ni Sofia?macam ada pape je ni”soal Maira sambil tersengih.”Ish,takde pape la”jawab Sofia geram.’Maira ni saja nak kenakan aku’.

”hurm yela.Kalau kau dah sedia nak cerita kau cakap kat aku ok?”akhirnya Maira mengalah baginya kalau sepupunya tak mahu bercerita dia tidak mahu memaksa biarkan Sofia sendiri dengan rela hati bercerita kepadanya.

Tapi Sofia rasa Maira dah tahu je.’Alamak,tak nak la kalau Maira tahu!nanti dia sakat aku tak habis-habis.Ala ni yang tak suka ni’.Tapi dalam diam Sofia tahu ada mamat minat gila kat Maira.Siapa lagi kalau bukan abang Fairuz.Siapa yang tak kenal dengan Fairuz.Walaupun baru di sekolah tetapi disebabkan sikap peramahnya membuat dia terkenal satu sekolah.

Dia juga tak kedekut berkongsi ilmu.Semua orang senang berkawan dengannya tapi Maira je selalu bersikap dingin dengan Fairuz.Berpura-pura tidak suka pada Fairuz,tapi Sofia dapat mengagaknya.

Dalam diam mereka menyimpan perasaan yang sama.Tiap kali waktu rehat Fairuz akan mencari Maira.Matanya tak lepas daripada memandang Maira.Sesekali terkantoi dengan Sofia bila Sofia dapat menangkap Fairuz tengah leka memerhatikan Maira.

Daripada mata Fairuz,Sofia tahu yang sepupu aka kembarnya tu telah berjaya mencairkan hati seorang lelaki dan berjaya membuat seorang lelaki angau.Satu hari tu Sofia dapat tangkap Fairuz sedang asyik memerhatikan Maira.

“Hah!Abang Fairuz buat apa tu?”sergah Sofia membuat Fairuz terperanjat.”Ish,Sofia ni! Buat abang terkejut je.Kalau abang mati kat sini,abang akan ganggu seumur hidup Sofia”ugut Fairuz.

”Abang ni saja tau takut-takutkan Sofia.Eleh,Sofia tahu abang Fairuz buat apa.Tengah memerhatikan Maira kan?Sofia tahu”kata Sofia sambil mengangkat kening.”Shuh...Sofia ni! Jangan cakap kuat-kuat.Kang ada orang dengar malu abang kalau ada orang tahu abang tengah ushar Maira”jawab Fairuz sambil mengaru kepalanya yang tidak gatal.

”Abang suka Maira kan?”tanya ku sambil tersengih.”Kalau abang cakap abang memang suka dia?”tanya Fairuz sambil menunjukkan sebaris giginya.”Sofia dah agak dah!Daripada mata abang,Sofia dah nampak kasih sayang abang yang ikhlas buat Maira”kata Sofia sambil tersenyum.

“Sofia je yang nampak tapi Maira?dia buat tak tahu je.”kata Fairuz dengan nada hampa.”Abang ni belum ape-ape dah menyerah ke?bak pepatah orang melayu pantang mati sebelum ajal abang.Maira tu macam Sofia jugak.Kalau abang senang mendekati Sofia maknanya senang jugak la untuk mendekati Maira.”terang Sofia dengan panjang lebar.

”Senang Sofia cakap?Susah je abang tengok.Dia tu bila dengan abang macam orang yang takde perasaan tahu tak?Kalau dengan orang lain tu bukan main lagi boleh pulak gelak,senyum,bergurau.”kata Fairuz.

“Nak Sofia tolong abang pikat Maira ke?”tanya Sofia sambil mengangkat kening.”Tolong abang pikat Maira?Betul ke Sofia nak tolong abang pikat Maira?”tanya Fairuz dengan nada teruja.

”Nasri pun boleh tolong!”secara tiba-tiba Nasri Amir berada di situ.”Eh,bila pulak Nasri ada kat sini?”tanya Fairuz.”Adela dalam seminit Nasri berdiri kat sini.Nasri tengok Sofia sibuk borak dengan abang sebab tu Nasri duk menyibuk.Nak tahu jugak korang bincang apa.Macam serius je Nas tengok.”kata Nasri jujur.

“Hah!Bagus kalau korang berdua nak tolong abang.Abang alu-alukan bantuan kamu berdua.Abang tahu Sofia dengan Nasri ade pengalaman dalam bab ni”sakat Fairuz sambil ketawa.

Muka Sofia mula dah merah.’Abang Fairuz ni pun nak menyakat jangan depan Nasri’.”Err...ok abang!No problem!Kami boleh bantu kan Sofia?”tanya Nasri.Sofia hanya mengangguk tanda setuju.

=)

No comments: