Followers

Saturday, September 22, 2012

Cinta Kita Berdua Bab 4


Lagu sesuatu janji berkumandang menandakan ada panggilan masuk.”Mana pulak aku letak telefon aku ni?Hah!ni pun.Eh,Nasri Amir telefon la baru je teringat kat dia.Macam tahu-tahu je aku rindu dia.”kata Sofia sambil tersenyum.

”Assalamualaikum,sayang kenapa lambat angkat?”tanya Nasri Amir dengan nada manja.”Wa’alaikumusalam,tadi telefon saya MIA la awak.”jawab Sofia.

”MIA?apa tu sayang?persatuan politik ke?”tanya Nasri Amir kebingungan.”Haha awak ni...MIA tu miss in action la yang awak sampai ke persatuan politik tu kenapa?”jawab Sofia sambil ketawa.”Oh,saya ingatkan persatuan politik tadi tapikan awak....comel la awak ketawa”jawabnya.

Jawapan Nasri Amir buat Sofia terbatuk.”Sayang,awak ok tak tu?kenapa tiba-tiba terbatuk ni?”tanya Nasri Amir dengan nada risau.”Takde apa la awak.Ada orang seru nama saya kot tu yang terbatuk tu.”jawab Sofia bersahaja.

”Siapa la yang seru nama kekasih kesayangan a.k.a bakal isteri saya ni?”kata Nasri Amir manja.”Awak!belajar pun belum habis tapi dah fikir pasal kahwin?Ee...nasib baik awak jauh kalau tak saya cubit awak sampai lebam!”ugut Sofia.”Sampainya hati awak nak cubit saya...tak sayang Nas la tu.”jawab Nasri Amir dengan nada merajuk.

“Alolo...Nasri Amir ku sayang...jangan la merajuk dengan Cik Sofia.Nanti Cik Sofia rindu kat dekat Encik Nasri Amir.”pujuk Sofia dengan nada manja.Nasri Amir tergamam.’Betul ke apa yang aku baru dengar tadi?Nasri Amir ku sayang?nanti Sofia rindu?betul ke apa yang aku dengar ni?’.

“Awak,maafkan saya.Saya gurau je tak tahu pulak awak ambil serius.Awak,saya minta maaf”Sofia tak sanggup bergaduh dengan orang-orang yang dia sayang.Kalau gaduh pun mesti tak sampai 2 minit dah baik balik.Nasri Amir hanya mendengar apa yang diucapkan oleh Sofia.Dia saja ingin mendera perasaan kekasihnya itu.

”Awak,maafkan la saya.Awak tak sayang saya ke?awak tak kesian kat saya ke?”Sofia memujuk buat sekian kalinya.Nasri Amir yang mendengar pujukan kekasihnya itu tidak sanggup lagi mendengar suara sayu itu.

“Kenapa cakap macam tu?”jawab Nasri dengan nada sedih.Dia tidak suka kekasihnya berkata begitu.”Dah awak merajuk kat saya.Awak tak sayang saya la tu?”jawab Sofia dengan nada sedih dibuat-buat.

”Sayang,saya tak tipu bila saya kata saya sayangkan awak.Sayang saya kat awak terang lagi nyatakan?Awak nak saya buat supaya awak tahu bahawasanya saya memang betul-betul jatuh cinta kat awak dan saya memang berniat nak mengahwini awak bila kita dah besar nanti”jawab Nasri Amir dengan nada serius.Sofia yang dari tadi hanya mendengar merasa terharu dengan apa yang Nasri Amir katakan tadi.Tanpa Sofia sedar air matanya jatuh ke pipi.Sofia menangis.

”Awak,kata-kata awak sungguh indah didengar tapi saya tak nak awak terlalu berharap.Saya takut awak kecewa.Sesungguhnya jodoh,ajal dan maut ditangan Tuhan.Andai Allah tentukan bahawa saya adalah tulang rusuk kiri awak,maka kita akan bersatu juga kalau tidak di dunia di akhirat kelak.”terang Sofia dengan panjang lebar.

”Saya tahu awak.Setiap malam saya berdoa agar dijodohkan dengan awak.Semalam saya buat solat istikarah dan saya bermimpi saya nampak awak.Saya yakin awak jodoh saya.Saya tak akan kecewa memilih awak sebab saya tahu awak ibarat gula-gula yang belum disentuh.Hati awak ibarat permata.Oleh itu saya tak akan sekali-kali melukakan hati awak.Andai setiap masa saya perlu mengalah saya sanggup.Andai itu boleh buat awak gembira”terang Nasri Amir panjang lebar.

’Tipu kalau aku cakap aku tak menangis masa dia cakap semua tu.Dia buat solat istikarah dan aku yang dia nampak?Ya Allah,seriusnya dia inginkan aku’.

”Sayang?”Nasri Amir bersuara setelah Sofia tidak bersuara.”Ye,awak.Kalau ikutkan hati saya ni,ia memang memilih awak.Sebab saya dah mula sukakan awak.Awak suka saya tak?”tanya Sofia dengan nada manja.Dia tak ingin merosakkan mood Nasri Amir mahupun dirinya.

”Tahu la ada novel Awak Suka Saya Tak?.Mula sukakan saya ek?Sejak bila timbul perasaan suka tu?”tanya Nasri Amir dengan perasaan ingin tahu.”Hmm...saya mula sukakan awak sejak awak bagi surat kat saya.
Daripada surat tu saya nampak keikhlasan awak.Lagi satu!lawanya tulisan awak jealous saya tengok.”jawab ku dengan nada merajuk yang dibuat-buat.

”Haha,dah tulisan saya lawa nak buat macam mane?tengok orangnya la sayang,Handsome!”kata Nasri Amir dengan rasa bangga.

”e...masuk bakul angkat sendiri betul!menyampahnya saya!tapi yang part handsome tu saya setuju la.Sebab muka awak ada iras-iras Aiman dalam Vanilla Coklat tu tapi tak boleh challenge Aiman la!”jawab Sofia dengan nada bangga.

Pada masa yang sama Sofia nak buat Nasri Amir cemburu.Nak tengok dia terasa ke tak.”hmm Aiman lagi handsome eh?tapi saya ada iras dia kan?lepas tu awak bercinta dengan saya bukan dia maknanya saya lagi handsome daripada dia!”jawab Nasri dengan penuh bangga.

’Aduh!aku pulak yang terkena tapi memang betul apa yang dia cakap tu.Nasri Amir lebih handsome berbanding Aiman dan Nasri Amir juga seorang yang sangat romantik!’.”hmm yela awak menang.”jawab Sofia malas.”Yeah!Sayang,nak hadiah!”jawabnya manja.

”hadiah apa?”Sofia pelik.

”saya nak kiss boleh?”jawab Nasri Amir.

”AWAK!jangan nak mengada la!”jawab Sofia menjerit.

”sayang,jangan la menjerit sakit tau telinga saya.Saya main-main je pasal kiss tu.Saya nak awak nyanyi satu lagu untuk saya.Boleh tak?”

‘Hmm...macam mana ni?aku memang boleh nyanyi tapi takut Maira terjaga pulak nanti.Setelah aku berfikir lalu aku bersetuju menyanyi untuk Nasri Amir.’

Katakan pada ku kekasih
Kesilapan yang pernah ku lakukan dulu
Ternyata aku yang harus di persalahkan
Ku akui

Aku leka dengan kerjaya ku
Mengejar kekayaan di dunia ini
Betapa hancurnya hati mu laluinya
Ku akui

Jika dapat ku mengulangi
Perjalanan cinta ku bersama mu lagi
Akan aku jaga
Sebaik-baik cinta ini

Kini ku rasa kehilangan
Ku sedar betapa pentingnya kau di sisi
Yang selalu ada
Yang selalu rindu
Terhadap diri ku
Jangan jangan
jangan ku ulangi lagi

Jika dapat ku mengulangi
Perjalanan cinta ku bersama mu lagi
Akan aku jaga
Sebaik-baik cinta ini

Kini ku rasa kehilangan
Ku sedar betapa pentingnya kau di sisi
Yang selalu ada
Yang selalu rindu
Terhadap diri ku


“Sedapnya suara kekasih saya ni.Terpesona saya mendengarnya.Terima kasih sayang.”kata Nasri Amir setelah aku selesai menyanyi.

”Sama-sama.Awak dah pukul 11 lebih la kita jumpa esok jela.Nanti kita mengantuk pulak dalam kelas.”jawab Sofia.”Ha’ah la awak.Borak dengan awak tak sedar dah pukul 11.Seronok sangat borak dengan awak sampai tak boleh nak letak telefon.Ok la awak pergi tidur tapi awak basuh kaki dulu lepas tu baca doa baru tidur tau.”pesan Nasri Amir panjang lebar.

”Ye awak.Saya pun dah start mengantuk.Saya tidur dulu tau.Assalamualaikum.”jawab Sofia lalui mematikan talian.”Wa’alaikumusalam.Sofia Sofia kau buat aku angau kat kau.Sampai termimpi-mimpi.Hebatnya panahan cinta kau”kata Nasri Amir sambil tersenyum.

Nasri Amir seorang yang pendiam walaupun memiliki wajah yang tampan.Ramai gadis cuba mendekatinya tapi dia sentiasa bersikap dingin dan bercakap hanya ketika perlu.Tapi sejak hadirnya Sofia dalam hidupnya,kehidupannya malah dirinya sendiri sudah mula berubah.Dia tak pernah jatuh cinta tapi dia mula jatuh cinta ketika pertama kali melihat Sofia.Cinta pandang pertamanya.Sofia berjaya menunggang-langgangkan hidupnya.Dulu dia seorang yang tak banyak cakap tapi hadirnya Sofia membuatnya petah bercakap.Dia juga sudah pandai bermadah pujangga.Semuanya kerana Sofia.

Keesokan harinya ketika waktu rehat Sofia dan Nasri Amir belajar di perpustakaan.Kerana lagi seminggu mereka akan menduduki peperiksaan bulanan.Nasri Amir mengajar Sofia matematik.Nasri Amir memang hebat dalam mata pelajaran matematik Maira pernah cerita kat Sofia yang Nasri Amir pernah mendapat markah penuh untuk ujian matematik.

Nasri Amir mengajar Sofia tajuk yang aku tidak faham.Nasri Amir mengajar Sofia dengan penuh kesabaran.Nasri suruh Sofia stay back disekolah kerana dia ingin mengajar Sofia matematik sehingga Sofia faham dan dia mahu Sofia mengajarnya sains.






No comments: