Followers

Sunday, October 7, 2012

Cinta Kita Berdua Bab 5


Hari ni Sofia pulang ke rumah bersama Nasri.Setelah sampai di rumah Maira termenung.’La kenape pulak minah sorang ni?putus cinta ke?Eh bila masa pulak dia bercinta.Pelik pulak aku tengok Maira ni’.Maira masih tidak perasan kehadiran Sofia.Sofia cuit bahunya.”Opocot!Aku suka Fairuz!”latah Maira.

Ni yang Sofia tak tahan duduk dengan Maira ni.Kalau dia terkejut dia akan melatah dan selalunya latah dia berdasarkan apa yang difikirkan.Sofia dah la tak tahan kalau tengok orang melatah.Nanti mesti Sofia gelak tak ingat dunia.

”Oh,suka dekat abang Fairuz ek?Maira kau tak akan dapat menutup perasaan kau kat abang Fairuz kat depan aku la.Sekali aku tengok mata kau aku dah tahu yang kau sukakan dia.Bak kata pepatah sekilas ikan di air aku tahu mana jantan mana betinanya”jawab Sofia dengan panjang lebar.’Wah!hebat tak aku berkata-kata?tak sangka!haha masuk bakul angkat sendiri pulak’.

”Err...aku...suka dia sebagai kawan je”jawab Maira dalam keadaan malu.”Ye ke?jawapan yang tak meyakinkan je?abang Fairuz benar-benar ikhlas sukakan kau.Lagi pun aku tahu yang kau perasan yang Fairuz selalu memerhatikan kau dan kenapa kau buat tak endah kat dia?”tanya Sofia sambil mengangkat kening.

“Ala aku tak nak dia asyik kejar aku je.Aku tahu dia ikhlas sukakan aku dan aku pun dah mula sukakan dia.Aku cuma....nak dia tumpukan pada pelajaran.Lagipun dia akan menghadapi peperiksaan terbesar dalam hidupnya iaitu SPM dan kita pun akan menghadapi peperiksaan PMR.Kau ingat aku suka ke buat tak endah dengan dia?terseksa tahu tak?Aku tak nak mementingkan diri dengan bercinta dengan dia”terang Maira dengan nada sayu.

Air matanya tertahan di tubir mata.Sofia hanya terpaku.Tak sangka Maira berfikiran sebegitu sekali.Betapa matangnya pemikiran Maira,patutlah Fairuz dengan senangnya jatuh cinta pada Maira.Sofia menghampiri Maira lalu memeluk Maira.Maira menangis dalam pelukan Sofia.Sungguh dia juga menyayangi Fairuz.Setiap hari rasa cintanya buat Fairuz membuak-buak hingga tak tertanggung oleh dirinya.

”Aku nak dia berjaya Sofia.Tipu kalau aku cakap aku tak rasa apa yang dia rasa.Bagaimana dia sayangkan aku,macam jugak la aku sayangkan dia Sofia.Aku cuma....tak mampu nak tunjukkan rasa cinta dan sayang aku padanya”kata Maira sambil teresak-esak.

“Aku faham Maira.Dah jangan menangis lagi.Aku akan sentiasa berada disisi kau.Kau boleh cerita apa je dengan aku.Kita kan kembar?Tak nak la nangis-nangis ni.Tak comel dah.”ujar Sofia sambil memujuk Maira.Sofia meyapu air mata Maira yang sudah membasahi pipi.Maira hanya mengukir senyuman.

”Aku rasa sampai masa kau tahu sesuatu”kata Sofia sambil membuat muka bersalah.”Apa dia?”tanya Maira sambil membuat muka pelik.”Aku couple dengan Nasri”jawab Sofia sambil tersengih.”WHAT?...kau ni memang tau.Dulu tak nak la apa la.Last-last kau bercinta jugak dengan dia.Apa kes ni?”tanya Maira dengan penuh minat.

”Err...memang la sebab aku mana suka kat dia dulu dan kau ingatkan masa kau kenalkan aku dengan dia?Dia pandang aku semacam je.Malam tu dia call aku.Dia lamar aku jadi kekasih dia.Aku pada mulanya keberatan nak terima dia lepas tu dia merayu pulak.Kau kan tahukan itu kelemahan aku?Nak tak nak aku terima la tapi lama-lama jadi sayang kat dia sebab keikhlasan dia tunjukkan kat aku”terang Sofia dengan penuh panjang lebar.

”Sofia,kau ni kan mengada tau.Dulu beria-ria tak nak kat Nasri tu.Sekarang ni macam dah tak nak berjauhan pulak”ujar Maira sambil mencubit pipi Sofia.

”Sakit la Maira!cubitan kau macam ketam tau tak?”kata Sofia sambil mengosok pipinya yang sudah merah akibat cubitan Maira.

”Macam ketam ek?kang aku cubit kau lagi kang!”ugut Maira.

”Eleh aku tak takut!”kata Sofia sambil menjelir lidah lalu dia berlari keluar daripada bilik.Maira geram melihat Sofia lalu dia mengejar Sofia hingga ke dapur.Puan Laila yang sedang sibuk menyediakan makan malam terganggu dengan dua orang anak gadisnya bergurau di dapur.

”Sofia,Maira!dah la tu bergurau.Meh tolong umi masak ni boleh kita cepat makan.”arah Puan Laila.Maira dan Sofia berhenti daripada berlari dan menolong umi memasak.

Daripada kecil Sofia diajar memanggil mak ngahnya dengan panggilan umi.Menurut ibu Sofia,Puan Suraya semasa Sofia kecil ibunya sering sibuk dengan urusan di luar negeri jadi Sofia akan ditinggalkan di rumah mak ngahnya.Sejak hari itu Sofia memanggil mak ngahnya dengan panggilan umi.

“Sofia macam mana kat sekolah baru?ok tak?ada orang kacau Sofia?”tanya Puan Laila ketika sibuk menyiang ikan.”Ok je umi.”kata Sofia sambil memotong bawang.”Eleh umi nak tahu tak?Sofia baru masuk sekolah tapi dah ada buah hati”kata Maira sambil menjeling ke arah Sofia.

”Umi tak kesah kalau Maira dengan Sofia nak bercinta tapi pelajaran jangan merosot ye.Umi faham masa remaja ni kita akan rasa ingin mencuba sesuatu yang baru.Umi bercinta dengan abah pun masa zaman sekolah menengah.Abah luahkan rasa cintanya pada umi masa hari terakhir persekolahan”Puan Laila menceritakan kisah cintanya dengan arwah suaminya dengan penuh rasa hiba.

”Umi jangan risau.Maira dengan Sofia pandai jaga diri.Kalau apa-apa jadi kat Maira,Sofia kan ada dan kalau sesuatu jadi kat Sofia,Maira ada untuk Sofia.Kami kan kembar”ujar Sofia dan Maira sambil tersengih.

“Walaupun kamu berdua hanya sepupu tapi hubungan korang macam kembar betul.Nasib baik ada kamu berdua je.Kalau ramai lagi species macam kamu ni...umi tak tahu nak kata apa”ujar Puan Laila lalu meneruskan kerjanya.”Ala umi ni,kalau ramai species macam kite orang makin kurang la orang gila kat dunia ni.Betul tak Sofia?”ujar Maira sambil memandang Sofia.

”Hmm betul betul betul”Sofia cuba meniru gaya upin dan ipin sambil ketawa.”Kenapa pulak?”tanya Puan Laila pelik sambil memandang ke arah anaknya.”Yela umi,kita orang ni kan penghibur.Jadi kurang la orang yang stress.Terlampau stress antara punca menjadi gila tau umi.Maira tengok umi tak pernah marah pun so maknanya tak pernah stress la tu.”terang Maira sambil tersengih.

”Banyak la kamu.Kang umi pelangkung kepala kamu berdua baru tahu.Melayan kamu berdua ni buat umi lagi lambat siapkan kerja tau.”ujar umi sambil mengelengkan kepala.Maira dan Sofia hanya tergelak melayan keletah umi mereka.

Setelah selesai makan malam,Maira dan Sofia menyiapkan kerja rumah.Tiba-tiba telefon bimbit Sofia berdering.”Hmm kekasih kesayangan telefon la tu”kata Maira sambil mengangkat kening.

”Eh,bukan Nasri la.Nombor yang tak dikenali.Aku angkat then buat loudspeaker ok?”kata Sofia sambil mengangkat telefon dan dia membuat loudspeaker agar Maira juga dapat mendengarnya.

”Assalamualaikum,boleh saya bercakap dengan Sofia?”tanya lelaki itu.”Saya Sofia.Ni siapa ya?”tanya Sofia ingin tahu.”Ni abang Fairuz la.”jawab Fairuz.Jawapan Fairuz membuat Maira ingin menangis.Susah untuk dia bendung perasaan cintanya buat Fairuz.

”Oh abang Fairuz,kenapa ek telefon Sofia?”tanya Sofia.Dia tahu Maira menahan air matanya daripada tumpah jadi dia duduk sedikit berjauhan dengan Maira.”Abang nak tanya pasal Maira.Kenapa dia mengelak daripada abang?abang tak akan buat apa pun kat dia Sofia.Abang hanya ingin menyintai dan menyayanginya”kata Fairuz dengan nada sayu.

Air mata Maira tak dapat di tahan lagi.Bercucuran air matanya.Melukakan orang yang dia sayang?sungguh itu bukan sikapnya.Maira berbisik ke telinga Sofia agar tidak memberitahu Fairuz tentang segalanya.Sofia hanya menganggukkan kepala tanda mengerti.

”Abang,Maira ada sebab yang tersendiri kenapa dia mengelak daripada abang.Sofia tahu semua ni susah bagi abang tapi percayalah Maira lagi susah untuk melaluinya.”terang Sofia dengan nada tenang.Maira menenangkan dirinya.Dia baring sambil menutup mukanya dengan anak patung.

“Maksud Sofia?”tanya Fairuz pelik.’Kenapa Sofia cakap macam tu?’.

”Maira mahu abang tumpukan perhatian pada peperiksaan yang akan abang hadapi.Bagi Maira,dia rasa dia pentingkan diri kalau dia bercinta dengan abang.Dia lakukan semua ni demi kebaikan abang”jelas Sofia dengan panjang lebar.

Fairuz yang sedari tadi hanya mendengar Sofia bercerita tersentuh dengan keprihatinan yang Maira tunjukkan.Sesungguhnya Maira ingin dia berjaya.’Kenapa Maira buat semua ni Maira?Maira hanya menyeksa diri Maira dan abang’.

”Tadi Maira menangis lagi.Dia tak nak menganggu tumpuan abang.Dia hanya mahu abang berjaya dalam hidup dan kecapi apa yang abang impikan”terang Sofia lagi.”Bagi abang cakap dengan Maira.”pinta Fairuz.

Sofia menjadi serba salah untuk memberi Fairuz bercakap dengan Maira.Sofia takut air mata Maira tumpah lagi.Sofia mengejutkan Maira yang sudah tertidur.Sofia memberitahu Maira yang Fairuz ingin berbicara dengannya.Maira hanya menggelengkan kepala tanda tak mahu bercakap dengan Fairuz.

”Maira dah tidur la abang.Nak Sofia kejutkan jugak ke?”tanya Sofia.”Hmm takpe la.Nampaknya abang takde peluang nak cerita pada Maira.”kata Fairuz hampa.Maira memandang ke arah Sofia sambil mengangkat kening.”Cerita apa abang?”tanya Sofia dengan perasaan ingin tahu.Maira duduk diam di sebelah Sofia juga berminat untuk mengetahuinya.

”Mak abang nak jumpa Maira.”kata Fairuz dengan nada selamba.Maknya mahu menemui gadis yang telah berjaya mencuri hati anaknya.Sebelum ini pun,mak Fairuz akan menemu duga kawan perempuan Fairuz dan dia akan menentukan bahawa gadis itu baik atau tidak untuk anaknya.

”Hah!Mak abang nak apa dengan Maira?”kata Maira dengan nada terperanjat.”Eh,Maira dah terjaga?Maaf abang ganggu mimpi indah Maira.Mak abang nak jumpa Maira je”ujar Fairuz.

’Akhirnya!rindunya nak dengar suara dia.Maira tahu tak yang abang rindu sangat nak bercakap dengan Maira?’.

”Tak kan sebab Maira tak layan abang mak abang nak jumpa Maira”ujar Maira dengan nada takut.’Tak kan la Fairuz nak buat macam sekolah rendah kut?kalau tak kawan je panggil mak bapak.Aduh!cari penyakit betul la dia ni’.

”Esok Maira tunggu abang tau.Kesian mak abang nak jumpa Maira.Abang harap Maira tak akan hampakan permintaan mak abang.”kata Fairuz dengan nada memujuk.

”Ok,abang tunggu Maira kat depan sekolah.”kata Maira tanda mengalah.’Mak dia nak jumpa je.Jangan fikir bukan-bukan Maira.Fikir positif!Fikir positif Maira!’.Dia berharap tak akan terjadi sesuatu yang negatif pada keesokan harinya.


sori update lambat..busy sikit lately ni..harap korang enjoy..:)
assalamualaikum..

No comments: