Followers

Friday, December 14, 2012

Cinta Kita Berdua Bab 7


Peperiksaan yang besar bagi Maira,Sofia dan Nasri Amir telah tiba.Mereka telah berhempas pulas mengulang kaji pelajaran.Mereka tergolong dalam pelajar yang dijangka mendapat 8A.

“Eh,Maira tadi kau jawab soalan karangan nombor berapa?”tanya Sofia sambil mengemas beg sekolahnya.”Kau ni,benda yang lepas tu tak payah la ungkit.Buat kita takut adala.”nasihat Maira.”Hehe..sorry!tak sengaja!”jawab Sofia sambil tersengih.

“Sayang,kita nak makan kat mana ni?”tanya Nasri Amir setelah selesai mengemaskan begnya.Maira sudah lali mendengar Nasri Amir memanggil Sofia dengan panggilan sayang.”Hmm,kat rumah Maira la.Umi cakap hari ni umi nak masak special kan?”Sofia memandang ke arah Maira.

“Ha’ah,jom je la makan kat rumah.Umi aku masak banyak hari ni”ujar Maira sambil memulakan langkah.Maira dah malas nak melayan lovebird dua orang ni.Dia orang ni ke mana je mesti Maira pun kena ikut.Tapi Maira tabik dengan Nasri Amir dan Sofia sebab walaupun bercinta,mereka tak pernah mengabaikan pelajaran.Nasri Amir dan Sofia tetap berjaya mendapat 8A untuk percubaan PMR.Kalau kawan-kawannya yang lain,dah lupa pasal pelajaran dah.Sibuk dengan kekasih je.

Sampai je rumah,Maira terus menukar baju lalu turun ke dapur.Nasri Amir dan Sofia sudah pun ada di dapur.Maira terhidu sesuatu yang menarik perhatiannya.”Erm..sedapnya bau!Umi masak tom yam ek?”soal Maira.

“Eh,tak la umi masak sup tulang”jawab Puan Laila selamba.”Sup tulang?sejak bila sup tulang ada seafood?lepas tu warna oren pulak tu?”tanya Maira dengan muka pelik.Puan Laila,Sofia dan Nasri Amir dah bantai gelak tapi Maira masih kebingungan.Setelah beberapa saat baru dia tersedar yang uminya hanya bergurau.

“Oh,umi kenakan Maira ye?takpe la Maira tak nak makan”Maira berpura-pura merajuk.”Ala anak umi sorang ni,tak boleh bergurau dah dia.Penat tau umi masak untuk Maira dan Sofia tapi Maira tak nak makan pulak.”Puan Laila memujuk.Maira memeluk Puan Laila lalu mencium pipinya.”Terima kasih umi!”ucap Maira.

Begini la kehidupan Maira setelah ayahnya tiada.Maira akan berusaha menggembirakan uminya selagi hayatnya.Walaupun tiada ayah,dia tidak pernah merasa kekurangan kasih sayang.Uminya selalu ada untuknya.

Suasana makan tengahari di rumah Maira penuh dengan gelak tawa.Sofia terpegun melihat Nasri Amir tidak kekok berbual dengan umi walaupun baru berjumpa dan mengenali umi.Mungkin pada pandangan orang yang sebenarnya Nasri Amir ni sombong,berlagak atau bajet macho je tapi sebenarnya tidak.Nasri Amir seorang yang peramah,baik hati,murah dengan senyuman tapi kerana sikapnya yang tidak berapa suka bergaul dengan orang membuat orang sekeliling berfikir begitu.

Semakin lama semakin Sofia jatuh hati pada Nasri Amir.Selama mereka bercinta,Nasri Amir sangat mengambil berat tentang Sofia.Nasri Amir selalu mengingatkan Sofia tentang pelajaran.Sofia rasa sangat bertuah dapat mengenali lelaki sebaik Nasri Amir.

Setiap malam Fairuz akan menelefon Sofia menanya khabar Maira.Pedahal tiap-tiap hari jumpa kat sekolah tapi nak jugak telefon.Di sebabkan tak sampai hati nak hampakan Fairuz,maka Sofia menjadi pemberita tak bertauliah.Sofia akan memberitahu Fairuz tentang Maira.Kata Fairuz dengan mengetahui perkembangan Maira membuat hatinya lega.Kesian Sofia tengok Fairuz yang mengambil berat tentang Maira.

Maira pulak malam-malam mimpi memanggil nama Fairuz.Sofia tak faham.Sampai bila Maira nak simpan perasaan cinta kat Fairuz sedangkan dia tidak bertepuk sebelah tangan.Maira kata nak cuba lupakan Fairuz tapi pada hakikatnya dia tak boleh lupakan Fairuz.

Sofia memandang bintang yang terbentang luas di langit.Sungguh hebat ciptaan Ilahi.Betapa kerdilnya dia di mata yang Maha Esa.Dia cuma seorang hamba yang diberi peluang hidup di dunianya yang indah ini.Sofia bersyukur atas segala pemberian yang dikurniakan 
kepadanya.Walaupun ibu bapanya sering kali sibuk dengan pekerjaan mereka tapi dia tidak pernah merasa kekurangan kasih sayang.Allah kurniakannya seorang ibu saudara yang sangat penyayang dan seorang sepupu yang sangat memahami.Kini Allah kirimkan seorang kekasih untuk mengisi hidupnya.

“Ni hot chocolate untuk kau”ujar Maira sambil menghulur mug hot chocolate kepada Sofia.”Terima kasih Maira.Kau tahu-tahu je aku tengah haus.”kata Sofia sambil menghirup sedikit hot chocolate.Maira hanya melemparkan senyuman kepada Sofia.

“Sedar tak sedar dah lama jugak kan kau bercinta dengan Nasri”ujar Maira sambil memandang ke arah Sofia.Sofia hanya mengukirkan senyuman.”Kau pulak,dah lama tak bertegur dengan abang Fairuz.Tak rindu kat dia ke?”soal Sofia sambil mengangkat kening.

“Err....aku..aku”Maira menjadi gagap.”Maira,Sofia!Masuk dah lewat sangat ni!”panggil Puan Laila.”Baik umi”jawab Maira dan Sofia serentak.’Fuh!nasib baik umi panggil.Kalau tak...mahu dikerjakan Sofia.Minah ni bukan boleh percaya sangat.Suka menyakat kalau dapat peluang.Agak-agak Fairuz tengah buat apa la sekarang ni ek?Dah lama tak jumpa dia.Tipu sangat la kalau aku cakap aku tak rindu kat dia.Rindu gila wei!’

Ketika Maira ingin mengemaskan katilnya tiba-tiba telefonnya berbunyi menandakan ada mesej masuk.Dia terkejut saat membaca mesej tersebut.’Dia tahu ke aku rindu kat dia?ke dia boleh baca fikiran aku?’

Maira dah tidur?-Fairuz

Belum lagi kenapa?-Maira

Abang rindu kat Maira.Lama tak jumpa Maira.Abang rindu nak berbual dengan Maira.-Fairuz

Abang, jangan paksa Maira.Baik abang fokus pada pelajaran abang.-Maira

Maira tak pernah menganggu fokus abang.Maira je fikir sangat pasal tu.-Fairuz

Hmm entah la.Dah malam sangat ni.Maira tidur dulu.Selamat malam.Assalamualaikum-Maira
Ok.Selamat malam.Abang sayang Maira.Wa’alaikumusalam.-Fairuz
Maira menahan debar di dada.Dia sebak.’Bukan abang je rindu...Maira pun rindu kat abang’.Susah nak berjauhan dengan orang yang kita sayang.Dia hanya mampu memendam rasa.

“Wahai cik Nur Maira Imani,kenapa dengan muka awak tu?”tanya Sofia.Sofia pelik melihat Maira diam setelah membalas mesej tadi.Agaknya dengan siapa la Maira bermesej tadi.”Cik Nur Sofia Azmira,muka saya ni muka risau nak jawab exam PMR esok.Awak tu je tak risau.Biasa la pelajar pintar la katakan.”peril Maira sambil tersengih.

“Eh,tak sedar ke yang awak pun pandai jugak.Dapat 8A untuk percubaan PMR hari tu.Muka saya ni tak boleh nak stress sangat nanti berkedut.Nanti lari pulak Nasri.”jawab Sofia sambil ketawa.

“Haha muka awak tu bukannya lawa mana.Macam nenek kebayan adela.Saya pun tak tahu kenapa Nasri boleh suka kat awak sedangkan hakikatnya saya paling cantik!”kata Maira dengan nada gedik yang dibuat-buat.

“Ewah-ewah!melampau betul gurauan tuan hamba.Kecik hati hamba tau.”jawab Sofia dengan nada merajuk.”Hamba hanya bergurau.Sesungguhnya tuan hamba sangat lawa dan Nasri sangat beruntung memiliki tuan hamba”jawab Maira sambil tersenyum.

“Aww!so sweet!kau la sepupu aku yang paling best!Sayang gila kat kau!”kata Sofia sambil memeluk Maira.”Yela Sofia,kau pun sepupu aku yang paling brutal!kau dah macam kakak aku dah.”jawab Maira sambil tersenyum.

Sofia berharap Allah tidak putuskan hubungan antara dia dan Maira.Dia terlalu sayangkan Maira.Maira sahabatnya,Maira adiknya,Maira pemberi semangatnya,Maira doktor cintanya,Maira sepupunya,Maira kembarnya dan Maira menjadi sebahagian daripada hidupnya.Dia mahu hubungan mesra ini akan berkekalan sampai bila-bila.

sorry update lambat..fia busy sikit lately ni...dah lama siap bab 7 ni...tapi fia baru nak post sekarang...hee...harap korang enjoy...assalamualaikum..:)


No comments: