Followers

Friday, October 24, 2014

cinta kita berdua Bab 15

Setelah selesai mendaftar,Qashfi membantu Sofia mengangkat bagasi Sofia ke asrama.Semasa dalam perjalanan masing-masing mendiamkan diri.Tiba-tiba perut Sofia berbunyi.Qashfi yang terdengar terus ketawa terbahak-bahak.Sofia menahan malu.’Aduh kau ni perut!time-time ni jugak kau nak berbunyi ye..kot iye pun tunggu la dia ni tak ada baru kau bunyi’monolog Sofia.Muka Sofia mula merah menahan malu.

“Lapar ye?Jom saya bawa awak ke restoran yang best dekat sini.I won’t take no from you since you are deadly hungry right?haha”kata Qashfi sambil ketawa.”Tak nak la saya makan nanti.”kata Sofia menutup malu.Sekali lagi perut Sofia berbunyi serentak Qashfi ketawa.”Hey princess Sofia,betul ni awak nak makan nanti?perut awak tu dah macam monster minta makanan tahu tak?haha jom la.Saya belanja awak kali ni”kata Qashfi sambil menghabiskan ketawanya.

“Okay fine saya ikut but bagi saya simpan semua barang ni dulu.Boleh”Sofia mengalah.Sejujurnya dia memang lapar sangat.Sampai sahaja di depan bilik Sofia ditempatkan pintu dibuka dari dalam.”Hi!You must be my new roommate right?I’m Alice.”ramah gadis berambut perang memperkenalkan dirinya.”Hi Alice.I’m Sofia and this is my friend,Qashfi”Sofia memperkenalkan diri sambil melemparkan senyuman kepada Alice.

“Qashfi?well it’s different and unique!I thought he’s your boyfriend Sofia.”kata Alice sambil ketawa.”Well not yet.”ujar Qashfi selamba sambil mengenyitkan mata.Sofia mengecilkan matanya dan lantas lengan Qashfi ditampar.Alice ketawa melihat Sofia dan Qashfi.”Well you guys look sweet together!Come in!I will show your bed.”kata Alice sambil menunjukkan bilik untuk Sofia.

“Thank you Alice.I will pack this thing after I get back.Now I’m going to have my brunch.I’ll see you later then.”kata Sofia sebelum keluar.”Okay then.Take care!”balas Alice sambil mengukir senyuman pada teman sebiliknya.

“Okay she’s nice but be careful will you?Takut dia seludup bawak lelaki ke apa ke kita tak tahu budaya dia but it happen just give me a call and I will rescue you like a superman!”kata Qashfi sambil menepuk dada.

“Ceh awak ni memang bukan manusia ek?Dah la tadi berlari dengan beg saya dalam masa 5 minit dah sampai bangunan pendaftaran.Awak ambil dadah ek atau pun awak ni alien?”tanya Sofia sambil membuat muka terkejut.

“Hey!mulut tu baik sikit ye princess Sofia.Saya dah biasa la lari dengan pemberat so setakat beg-beg baju awak tu dah tak ada apa dah bagi saya.Alien?muka saya yang handsome lagi menawan ni awak kata alien?Awak ni rabun ye?.One thing you must know about me that is I really love to jog, run and walk.”jawab Qashfi sambil mencemik muka.

“Manalah tahu kan...saya ingat awak makan pil apa sampai awak boleh berlari dengan beg-beg saya semua.Hee my bad!Sorry Mr.Qashfi”kata Sofia sambil tersengih.

“Tula lain kali jangan bersangka buruk dan jangan suka serkap jarang.Tak baik tau tak?Dosa tu sama macam awak fitnah saya.Baik awak bunuh je saya terus kalau macam tu betul tak?”kata Qashfi.Dia tidak memandang Sofia yang jalan di sebelahnya.’Aduh kau ni Sofia!Mulut tu tak boleh lagi celupar ke macam mana?Macam mana nak minta maaf dekat dia ni?Erm dalam kereta nanti la fikir’omel Sofia dalam hati.

Sepanjang perjalanan Qashfi mendiamkan diri.Hanya lagu di radio berkumandang.Sofia di landa resah kerana mulutnya yang suka cakap lepas membuat Qashfi terdiam seribu bahasa.Apa yang Sofia tanya seperti angin lalu tiada respon daripada Qashfi.

“Qashfi,saya minta maaf dekat awak tentang apa yang saya cakap tadi.Saya ni suka cakap lepas dan saya mengaku tu memang tak elok lebih-lebih lagi saya seorang perempuan.I try to fixed it and I hope you will help me?Once you said to me a friend in need is a friend in deed right?So will you forgive me and help me on this?”terang Sofia dengan nada perlahan.

“Hmm...I thought that you will keep on silent and never try to apologize.In shaa Allah.Apologize accepted.Next time miss Sofia...don’t you dare call me an alien or I will be one.”kata Qashfi sambil membulatkan matanya.

Glup!Sofia menelan air liurnya.’Dia ni boleh jadi scary juga!Oh tidak!’omel Sofia dalam hati sambil mukanya bertukar pucat.”Jangan nak takut sangat...saya ni manusia.M-A-N-U-S-I-A.Saya tak akan makan awak atau buat apa-apa dekat awak.Stop being a prejudist miss Sofia.Kalau saya nak buat jahat dekat awak masa saya hantar awak pergi university awak lagi saya dah buat apa-apa dekat awak.Tambahan awak tengah tidur,masa tu lagi seronok kalau saya nak buat apa-apa dekat awak tapi awak selamat je kan?No harm on you right?”kata Qashfi apabila terlihat Sofia seakan-akan takut kepadanya.

‘Erk!Again!Stop it Sofia!Stop thinking negatively!Cuba bersangka baik will you?’omel Sofia sambil menunding dahinya.”Urm again I’m sorry”ucap Sofia dengan nada perlahan sambil menundukkan wajahnya.Akhirnya sampai juga mereka ke destinasi.

Qashfi turun daripada kereta dan memasuki restoran tanpa sebarang kata.Sofia hanya mengikuti gerak geri Qashfi.”Can I take your order Mr.Qashfi?”tanya pelayan dengan ramah setelah Qashfi dan Sofia duduk.”As usual and make it two please”jawab Qashfi sambil mengukirkan senyuman kepada pelayan itu.”Okay right away sir.”jawab pelayan itu dan dia pun berlalu pergi.

“Awak tak tanya pun saya nak makan apa.As usual?Awak order ape untuk saya ni?Awak memang selalu makan dekat sini ke?sampai pelayan tadi pun kenal awak.”kata Sofia dengan nada tak puas hati.”Shuh!Sekarang ni saya yang belanja so awak diam je okay?Saya order makanan paling terbaik dekat restoran.Yup!saya memang selalu datang sini setiap kali saya berada di London.The best way to treat my home sick by eating Malaysian food.”kata Qashfi sambil tersenyum.

Setelah 5 minit menunggu makanan dan minuman telah sampai di meja.’Mee Kari dengan jus cinta?dah lama tak makan mee kari!rindunya mee kari umi dengan mama!’monolog Sofia dalam hati.”Okay let’s eat!but before that kita baca doa dulu”kata Qashfi lalu dia membaca doa makan dan setelah itu baru mereka makan.”Wow!This mee kari is superb!sama macam mama dengan umi punya masakan!”kata Sofia dengan penuh teruja.

“I told you!Makanan dekat sini memang sedap!tapi yang paling best dia punya mee kari.Mostly yang datang dekat restoran ni orang Malaysia yang merindui masakan Malaysia dan ada juga warga asing yang nak merasa makanan Malaysia.”kata Qashfi sambil tersenyum.

Sofia menghabiskan mee karinya dengan penuh cermat.Licin mangkuk dia kerjakan kerana lapar dan sedap.Qashfi ketawa sambil menggelengkan kepala.Pelayan menghantar 2 mangkuk cendol ke meja mereka.Sofia terlongo.”Dekat sini pun ada cendol!I love this place!Saya ingat saya akan kurus sebab makan makanan western je rupanya ada makanan Malaysia dekat muka bumi London ni.Seronoknya!”kata Sofia dengan penuh teruja.

Qashfi ketawa melihat keletah Sofia.’Gelojoh betul dia ni makan!Macam bertahun-tahun tak makan masakan Malaysia’monolog Qashfi dalam hati.”Sopan sikit Sofia.Jangan gelojoh sangat.Ingat sikit awak tu perempuan.”nasihat Qashfi sambil menggelengkan kepalanya.Sofia tersedak mendengar kata-kata Qashfi.Spontan Qashfi menghulur tisu kepada Sofia.”Tengok!Gelojoh lagi!dah tersedak.Awak ni,kot iye pun sedap sangat jangan la gelojoh sangat okay?”nasihat Qashfi lagi.

Sofia menundukkan muka.Rentaknya mula perlahan.Jika tadi dia makan seperti dah bertahun tak makan,kini dia makan dengan penuh cermat dan tertib.”Ha!much better like this daripada awak makan macam monster tadi”kata Qashfi sambil tersengih.

‘Sabar jela aku dengan dia ni.Kau ni pun Sofia kenapa la gelojoh sangat?tak lari pun makanan tu.Aduh!buat malu jela kau ni Sofia.Makin lama aku rasa makin tebal muka aku bila dengan dia.Yela aku asyik buat perkara yang memalukan je bila dengan dia.Aduh!payah la kau ni Sofia.Relaks Sofia!Cuba kawal diri kau daripada terus ekspos dekat dia.Kau boleh Sofia.Kau boleh!’monolog Sofia dalam hati. 

No comments: