Followers

Saturday, September 22, 2012

Cinta Kita Berdua Bab 4


Lagu sesuatu janji berkumandang menandakan ada panggilan masuk.”Mana pulak aku letak telefon aku ni?Hah!ni pun.Eh,Nasri Amir telefon la baru je teringat kat dia.Macam tahu-tahu je aku rindu dia.”kata Sofia sambil tersenyum.

”Assalamualaikum,sayang kenapa lambat angkat?”tanya Nasri Amir dengan nada manja.”Wa’alaikumusalam,tadi telefon saya MIA la awak.”jawab Sofia.

”MIA?apa tu sayang?persatuan politik ke?”tanya Nasri Amir kebingungan.”Haha awak ni...MIA tu miss in action la yang awak sampai ke persatuan politik tu kenapa?”jawab Sofia sambil ketawa.”Oh,saya ingatkan persatuan politik tadi tapikan awak....comel la awak ketawa”jawabnya.

Jawapan Nasri Amir buat Sofia terbatuk.”Sayang,awak ok tak tu?kenapa tiba-tiba terbatuk ni?”tanya Nasri Amir dengan nada risau.”Takde apa la awak.Ada orang seru nama saya kot tu yang terbatuk tu.”jawab Sofia bersahaja.

”Siapa la yang seru nama kekasih kesayangan a.k.a bakal isteri saya ni?”kata Nasri Amir manja.”Awak!belajar pun belum habis tapi dah fikir pasal kahwin?Ee...nasib baik awak jauh kalau tak saya cubit awak sampai lebam!”ugut Sofia.”Sampainya hati awak nak cubit saya...tak sayang Nas la tu.”jawab Nasri Amir dengan nada merajuk.

“Alolo...Nasri Amir ku sayang...jangan la merajuk dengan Cik Sofia.Nanti Cik Sofia rindu kat dekat Encik Nasri Amir.”pujuk Sofia dengan nada manja.Nasri Amir tergamam.’Betul ke apa yang aku baru dengar tadi?Nasri Amir ku sayang?nanti Sofia rindu?betul ke apa yang aku dengar ni?’.

“Awak,maafkan saya.Saya gurau je tak tahu pulak awak ambil serius.Awak,saya minta maaf”Sofia tak sanggup bergaduh dengan orang-orang yang dia sayang.Kalau gaduh pun mesti tak sampai 2 minit dah baik balik.Nasri Amir hanya mendengar apa yang diucapkan oleh Sofia.Dia saja ingin mendera perasaan kekasihnya itu.

”Awak,maafkan la saya.Awak tak sayang saya ke?awak tak kesian kat saya ke?”Sofia memujuk buat sekian kalinya.Nasri Amir yang mendengar pujukan kekasihnya itu tidak sanggup lagi mendengar suara sayu itu.

“Kenapa cakap macam tu?”jawab Nasri dengan nada sedih.Dia tidak suka kekasihnya berkata begitu.”Dah awak merajuk kat saya.Awak tak sayang saya la tu?”jawab Sofia dengan nada sedih dibuat-buat.

”Sayang,saya tak tipu bila saya kata saya sayangkan awak.Sayang saya kat awak terang lagi nyatakan?Awak nak saya buat supaya awak tahu bahawasanya saya memang betul-betul jatuh cinta kat awak dan saya memang berniat nak mengahwini awak bila kita dah besar nanti”jawab Nasri Amir dengan nada serius.Sofia yang dari tadi hanya mendengar merasa terharu dengan apa yang Nasri Amir katakan tadi.Tanpa Sofia sedar air matanya jatuh ke pipi.Sofia menangis.

”Awak,kata-kata awak sungguh indah didengar tapi saya tak nak awak terlalu berharap.Saya takut awak kecewa.Sesungguhnya jodoh,ajal dan maut ditangan Tuhan.Andai Allah tentukan bahawa saya adalah tulang rusuk kiri awak,maka kita akan bersatu juga kalau tidak di dunia di akhirat kelak.”terang Sofia dengan panjang lebar.

”Saya tahu awak.Setiap malam saya berdoa agar dijodohkan dengan awak.Semalam saya buat solat istikarah dan saya bermimpi saya nampak awak.Saya yakin awak jodoh saya.Saya tak akan kecewa memilih awak sebab saya tahu awak ibarat gula-gula yang belum disentuh.Hati awak ibarat permata.Oleh itu saya tak akan sekali-kali melukakan hati awak.Andai setiap masa saya perlu mengalah saya sanggup.Andai itu boleh buat awak gembira”terang Nasri Amir panjang lebar.

’Tipu kalau aku cakap aku tak menangis masa dia cakap semua tu.Dia buat solat istikarah dan aku yang dia nampak?Ya Allah,seriusnya dia inginkan aku’.

”Sayang?”Nasri Amir bersuara setelah Sofia tidak bersuara.”Ye,awak.Kalau ikutkan hati saya ni,ia memang memilih awak.Sebab saya dah mula sukakan awak.Awak suka saya tak?”tanya Sofia dengan nada manja.Dia tak ingin merosakkan mood Nasri Amir mahupun dirinya.

”Tahu la ada novel Awak Suka Saya Tak?.Mula sukakan saya ek?Sejak bila timbul perasaan suka tu?”tanya Nasri Amir dengan perasaan ingin tahu.”Hmm...saya mula sukakan awak sejak awak bagi surat kat saya.
Daripada surat tu saya nampak keikhlasan awak.Lagi satu!lawanya tulisan awak jealous saya tengok.”jawab ku dengan nada merajuk yang dibuat-buat.

”Haha,dah tulisan saya lawa nak buat macam mane?tengok orangnya la sayang,Handsome!”kata Nasri Amir dengan rasa bangga.

”e...masuk bakul angkat sendiri betul!menyampahnya saya!tapi yang part handsome tu saya setuju la.Sebab muka awak ada iras-iras Aiman dalam Vanilla Coklat tu tapi tak boleh challenge Aiman la!”jawab Sofia dengan nada bangga.

Pada masa yang sama Sofia nak buat Nasri Amir cemburu.Nak tengok dia terasa ke tak.”hmm Aiman lagi handsome eh?tapi saya ada iras dia kan?lepas tu awak bercinta dengan saya bukan dia maknanya saya lagi handsome daripada dia!”jawab Nasri dengan penuh bangga.

’Aduh!aku pulak yang terkena tapi memang betul apa yang dia cakap tu.Nasri Amir lebih handsome berbanding Aiman dan Nasri Amir juga seorang yang sangat romantik!’.”hmm yela awak menang.”jawab Sofia malas.”Yeah!Sayang,nak hadiah!”jawabnya manja.

”hadiah apa?”Sofia pelik.

”saya nak kiss boleh?”jawab Nasri Amir.

”AWAK!jangan nak mengada la!”jawab Sofia menjerit.

”sayang,jangan la menjerit sakit tau telinga saya.Saya main-main je pasal kiss tu.Saya nak awak nyanyi satu lagu untuk saya.Boleh tak?”

‘Hmm...macam mana ni?aku memang boleh nyanyi tapi takut Maira terjaga pulak nanti.Setelah aku berfikir lalu aku bersetuju menyanyi untuk Nasri Amir.’

Katakan pada ku kekasih
Kesilapan yang pernah ku lakukan dulu
Ternyata aku yang harus di persalahkan
Ku akui

Aku leka dengan kerjaya ku
Mengejar kekayaan di dunia ini
Betapa hancurnya hati mu laluinya
Ku akui

Jika dapat ku mengulangi
Perjalanan cinta ku bersama mu lagi
Akan aku jaga
Sebaik-baik cinta ini

Kini ku rasa kehilangan
Ku sedar betapa pentingnya kau di sisi
Yang selalu ada
Yang selalu rindu
Terhadap diri ku
Jangan jangan
jangan ku ulangi lagi

Jika dapat ku mengulangi
Perjalanan cinta ku bersama mu lagi
Akan aku jaga
Sebaik-baik cinta ini

Kini ku rasa kehilangan
Ku sedar betapa pentingnya kau di sisi
Yang selalu ada
Yang selalu rindu
Terhadap diri ku


“Sedapnya suara kekasih saya ni.Terpesona saya mendengarnya.Terima kasih sayang.”kata Nasri Amir setelah aku selesai menyanyi.

”Sama-sama.Awak dah pukul 11 lebih la kita jumpa esok jela.Nanti kita mengantuk pulak dalam kelas.”jawab Sofia.”Ha’ah la awak.Borak dengan awak tak sedar dah pukul 11.Seronok sangat borak dengan awak sampai tak boleh nak letak telefon.Ok la awak pergi tidur tapi awak basuh kaki dulu lepas tu baca doa baru tidur tau.”pesan Nasri Amir panjang lebar.

”Ye awak.Saya pun dah start mengantuk.Saya tidur dulu tau.Assalamualaikum.”jawab Sofia lalui mematikan talian.”Wa’alaikumusalam.Sofia Sofia kau buat aku angau kat kau.Sampai termimpi-mimpi.Hebatnya panahan cinta kau”kata Nasri Amir sambil tersenyum.

Nasri Amir seorang yang pendiam walaupun memiliki wajah yang tampan.Ramai gadis cuba mendekatinya tapi dia sentiasa bersikap dingin dan bercakap hanya ketika perlu.Tapi sejak hadirnya Sofia dalam hidupnya,kehidupannya malah dirinya sendiri sudah mula berubah.Dia tak pernah jatuh cinta tapi dia mula jatuh cinta ketika pertama kali melihat Sofia.Cinta pandang pertamanya.Sofia berjaya menunggang-langgangkan hidupnya.Dulu dia seorang yang tak banyak cakap tapi hadirnya Sofia membuatnya petah bercakap.Dia juga sudah pandai bermadah pujangga.Semuanya kerana Sofia.

Keesokan harinya ketika waktu rehat Sofia dan Nasri Amir belajar di perpustakaan.Kerana lagi seminggu mereka akan menduduki peperiksaan bulanan.Nasri Amir mengajar Sofia matematik.Nasri Amir memang hebat dalam mata pelajaran matematik Maira pernah cerita kat Sofia yang Nasri Amir pernah mendapat markah penuh untuk ujian matematik.

Nasri Amir mengajar Sofia tajuk yang aku tidak faham.Nasri Amir mengajar Sofia dengan penuh kesabaran.Nasri suruh Sofia stay back disekolah kerana dia ingin mengajar Sofia matematik sehingga Sofia faham dan dia mahu Sofia mengajarnya sains.






Sunday, September 16, 2012

Cinta Kita Berdua Bab 3

Keesokan harinya di sekolah semasa Sofia dan Maira sampai ke sekolah.Terkejut Sofia melihat Nasri Amir sedang duduk di perhentian bas seperti menunggu seseorang.Apabila Nasri Amir terlihat Sofia dan Maira,dia segera mendekati mereka.”Assalamualaikum,good morning guys!”ujar Nasri Amir ceria.

”Good morning Nas.Kau ni happy semacam je aku tengok.Ada apa-apa ke?”tanya Maira sambil menjeling ke arah Sofia.

”Takde la Mai.Aku happy pun salah ke?Kau suka ek tengok aku sedih?”jawab Nasri Amir sambil tersenyum kepada Sofia.”Alahai Nasri Amir,jangan la senyum macam tu kau buat jantung aku luluh tau!”Sofia bermonolog.

”Awak,malam tadi saya mimpi saya kahwin dengan awak.Saya harap mimpi saya menjadi kenyataan.”bisik Nasri Amir ke telinga Sofia.

Meremang bulu roma Sofia mendengarnya.’Kahwin?PMR pun tak lagi nak cakap pasal kahwin.I’m not ready for that.I want to be a successful woman first then I will think about married.’

Perhimpunan pagi pada hari ini berakhir agak lewat kerana Pengetua,Puan Senah memberi ucapan dan nasihat tentang akademik,penampilan dan kehadiran ke sekolah.Tidak cukup dengan pengetua,guru disiplin,Encik Azman pula memberi peringatan kepada pelajar tentang kuku panjang,rambut yang tidak mengikut peraturan sekolah,lencana,stoking dan tudung.Begitu banyak nasihat dan peringatan yang disampaikan sehingga ada pelajar yang tertidur semasa pengetua memberi ucapan.

Selesai perhimpunan,pembelajaran bermula dengan Bahasa Inggeris.Puan Catherine yang begitu anggun dengan blous berwarna ungu dipadan pula dengan skirt labuh berwarna hitam.Puan Catherine memang cantik kerana dia kacukan Cina dan British.Bapanya orang British manakala ibunya orang Cina.Kecantikan Puan Catherine menjadi buah mulut pelajar lelaki di sekolah.”Ok class,today we going to learn Dr Jekyll and Mr Hyde.Have you guys read the story?”kata Puan Catherine dengan fasih.

Puan Catherine hanya akan bercakap bahasa Inggeris jadi kepada pelajar yang lemah bahasa Inggeris akan membawa kamus tiap kali mempunyai mata pelajaran bahasa Inggeris.Itu yang Maira berpesan kepada Sofia pagi tadi untuk membawa kamus kerana ada mata pelajaran bahasa Inggeris.

Semasa pembelajaran bahasa Inggeris sedang berjalan,Nasri Amir memberi Sofia sepucuk surat.Sofia terus menyimpan surat itu dibawah meja.Pada waktu rehat,Sofia duduk di dewan terbuka.Sofia bawa sekali surat yang Nasri Amir bagi kepadanya tadi.

Assalamualaikum,

Wahai cik Sofia yang sangat disayangi,dirindui dan yang selalu diingati,

Awak tahu tak saya gembira sangat bila awak terima lamaran saya.Awak jangan risau saya tak akan abaikan pelajaran saya dan niat saya bercinta dengan awak adalah untuk mengahwini awak pada suatu hari nanti.Saya nekad untuk menjaga awak.Awak adalah gadis pertama yang berjaya membuat hati saya tak keruan,berdebar-debar dan hilang arah bila tak nampak kelibat awak.

Saya tahu mungkin awak tak cintakan saya sekarang tapi saya akan pastikan awak akan jatuh cinta kat saya.Itu janji saya kat sayang.Tak dapat digambarkan betapa sayangnya saya kat awak.Sayang,saya janji selagi saya hidup saya tak akan biarkan air mata sayang menitis dan saya tak akan biarkan sayang terluka.Air mata sayang berharga bagi saya.Saya akan sentiasa ada disisi sayang bila-bila je sayang perlukan saya.

Lastly,saya cintakan awak Nur Sofia Azmira.Sungguh saya betul-betul sayangkan awak.Percayalah sayang,hanya sayang yang bertakhta dalam hati ini.

Kekasih mu

Nasri Amir

“Dah habis baca surat saya?”tanya Nasri Amir.’Opocot!bila pulak mamat ni berada kat depan aku?kalau tiap-tiap hari dia buat macam ni mahu aku mati terkejut’.

”Dah baca dah.Terima kasih Nas.”jawab Sofia jujur sambil tersenyum manis.Sungguh Sofia terharu dengan kejujuran yang Nasri Amir tunjukkan.Nasri Amir telah berjaya membuat Sofia jatuh cinta dengannya hanya dengan surat Nasri Amir yang penuh dengan keikhlasan.

”Awak boleh tak jangan senyum macam tu?Comel tau!luluh jantung saya kalau hari-hari tengok awak senyum macam tu”kata Nasri Amir sambil tersenyum.’Alahai awak ni,jangan la bagi saya cair kat sini’.

”Awak ni ada-ada jela”kata Sofia sambil tersenyum.”Ni roti untuk awak.Saya tengok awak sorang-sorang pastu tak makan ni saya belikan roti”kata Nasri Amir sambil menghulur roti tuna kepada Sofia.

”Terima kasih!macam tahu-tahu je saya lapar”jawab Sofia sambil tersengih.“Firasat saya kuat mengatakan yang kekasih saya tak makan lagi dan dia tengah lapar sekarang ni”katanya sambil tersenyum nakal.

”Haha,ada-ada jela awak ni”jawab Sofia sambil ketawa.Kami makan sambil bercerita tentang zaman sekolah rendah.Kring!loceng berbunyi menandakan waktu rehat telah tamat.

Waktu Sofia ingin berdiri,kakinya terpijak kain sekolah dan terjatuh mujur Nasri Amir sempat menyambutnya.Betapa malu dan berdebar-debarnya hati Sofia hanya tuhan yang tahu.Nasri Amir berlagak tiada apa yang berlaku sedangkan hatinya juga merasai benda yang sama.

Di dalam kelas Maira terus menerpa ke arah Sofia.Wajahnya seperti sedang marah.’Apesal pulak minah ni?Aku buat salah ke dengan dia?’.

“Sofia,kau pergi mana masa rehat tadi?bunyi je loceng terus kau hilang.Puas aku cari kau dan sebab kau aku tawaf satu sekolah tau!”bebel Maira.Maira kalau dah marah,memang dia akan membebel panjang lebar mengalahkan mak nenek.

”Maira,kau ni jangan la bising.Sakit tau telinga aku ni.Aku pergi dewan tadi.Duduk baca surat”kata Sofia sambil mengeluarkan buku matematik.

”Baca surat?baca surat ape?oh,aku dengar cerita kau makin rapat dengan Nasri betul ke?”bisik Maira.Sofia memandang Nasri Amir dan kemudian memandang Maira.

”Ha’ah,something makes him special and nobody realise that except me.”jawab Sofia sambil tersenyum.”Something makes him special?macam ada apa-apa je kau ni”tanya Maira dengan senyuman nakal.

“Sofia,apa maksud kau something makes him special?dan kenapa kau cakap nobody realise that except me?”tanya Maira.

’Aduh,minah ni tanya pasal tu pulak!Apa aku nak jawab ni?tu la kau,cakap tak nak tengok kiri kanan tengok sekarangkan dah susah’.

”Err...tak..takde pape la”jawab Sofia gagap.”Apesal tiba-tiba kau gagap ni Sofia?macam ada pape je ni”soal Maira sambil tersengih.”Ish,takde pape la”jawab Sofia geram.’Maira ni saja nak kenakan aku’.

”hurm yela.Kalau kau dah sedia nak cerita kau cakap kat aku ok?”akhirnya Maira mengalah baginya kalau sepupunya tak mahu bercerita dia tidak mahu memaksa biarkan Sofia sendiri dengan rela hati bercerita kepadanya.

Tapi Sofia rasa Maira dah tahu je.’Alamak,tak nak la kalau Maira tahu!nanti dia sakat aku tak habis-habis.Ala ni yang tak suka ni’.Tapi dalam diam Sofia tahu ada mamat minat gila kat Maira.Siapa lagi kalau bukan abang Fairuz.Siapa yang tak kenal dengan Fairuz.Walaupun baru di sekolah tetapi disebabkan sikap peramahnya membuat dia terkenal satu sekolah.

Dia juga tak kedekut berkongsi ilmu.Semua orang senang berkawan dengannya tapi Maira je selalu bersikap dingin dengan Fairuz.Berpura-pura tidak suka pada Fairuz,tapi Sofia dapat mengagaknya.

Dalam diam mereka menyimpan perasaan yang sama.Tiap kali waktu rehat Fairuz akan mencari Maira.Matanya tak lepas daripada memandang Maira.Sesekali terkantoi dengan Sofia bila Sofia dapat menangkap Fairuz tengah leka memerhatikan Maira.

Daripada mata Fairuz,Sofia tahu yang sepupu aka kembarnya tu telah berjaya mencairkan hati seorang lelaki dan berjaya membuat seorang lelaki angau.Satu hari tu Sofia dapat tangkap Fairuz sedang asyik memerhatikan Maira.

“Hah!Abang Fairuz buat apa tu?”sergah Sofia membuat Fairuz terperanjat.”Ish,Sofia ni! Buat abang terkejut je.Kalau abang mati kat sini,abang akan ganggu seumur hidup Sofia”ugut Fairuz.

”Abang ni saja tau takut-takutkan Sofia.Eleh,Sofia tahu abang Fairuz buat apa.Tengah memerhatikan Maira kan?Sofia tahu”kata Sofia sambil mengangkat kening.”Shuh...Sofia ni! Jangan cakap kuat-kuat.Kang ada orang dengar malu abang kalau ada orang tahu abang tengah ushar Maira”jawab Fairuz sambil mengaru kepalanya yang tidak gatal.

”Abang suka Maira kan?”tanya ku sambil tersengih.”Kalau abang cakap abang memang suka dia?”tanya Fairuz sambil menunjukkan sebaris giginya.”Sofia dah agak dah!Daripada mata abang,Sofia dah nampak kasih sayang abang yang ikhlas buat Maira”kata Sofia sambil tersenyum.

“Sofia je yang nampak tapi Maira?dia buat tak tahu je.”kata Fairuz dengan nada hampa.”Abang ni belum ape-ape dah menyerah ke?bak pepatah orang melayu pantang mati sebelum ajal abang.Maira tu macam Sofia jugak.Kalau abang senang mendekati Sofia maknanya senang jugak la untuk mendekati Maira.”terang Sofia dengan panjang lebar.

”Senang Sofia cakap?Susah je abang tengok.Dia tu bila dengan abang macam orang yang takde perasaan tahu tak?Kalau dengan orang lain tu bukan main lagi boleh pulak gelak,senyum,bergurau.”kata Fairuz.

“Nak Sofia tolong abang pikat Maira ke?”tanya Sofia sambil mengangkat kening.”Tolong abang pikat Maira?Betul ke Sofia nak tolong abang pikat Maira?”tanya Fairuz dengan nada teruja.

”Nasri pun boleh tolong!”secara tiba-tiba Nasri Amir berada di situ.”Eh,bila pulak Nasri ada kat sini?”tanya Fairuz.”Adela dalam seminit Nasri berdiri kat sini.Nasri tengok Sofia sibuk borak dengan abang sebab tu Nasri duk menyibuk.Nak tahu jugak korang bincang apa.Macam serius je Nas tengok.”kata Nasri jujur.

“Hah!Bagus kalau korang berdua nak tolong abang.Abang alu-alukan bantuan kamu berdua.Abang tahu Sofia dengan Nasri ade pengalaman dalam bab ni”sakat Fairuz sambil ketawa.

Muka Sofia mula dah merah.’Abang Fairuz ni pun nak menyakat jangan depan Nasri’.”Err...ok abang!No problem!Kami boleh bantu kan Sofia?”tanya Nasri.Sofia hanya mengangguk tanda setuju.

=)

Thursday, September 13, 2012

Cinta Kita Berdua Bab 2

Apesal asyik teringat kat dia je ek?aduh jangan cakap aku dah jatuh cinta dengan dia.Argh!ni tak suka ni bila berkait dengan hati.”ngomel Sofia.Setelah selesai membuat kerja sekolah dan jadual waktu,Sofia menulis diari tentang Nasri Amir.Lelaki itu yang penuh misteri membuat Sofia berminat mahu mengenalinya dengan lebih rapat.Ada perasaan aneh yang Sofia rasakan tapi tak dapat Sofia tafsir.Ketika sedang menulis diari,tiba-tiba lagu Sesuatu Janji nyanyian Taufik Batisah berkumandang menandakan ada panggilan masuk.”Tak ada nama pun.Siapa pulak call malam-malam ni?”kata Sofia pelik dan mengangkat telefon.Mujur Maira sudah tidur kalau tidak pasti Maira akan menyibuk memasang telinga.

Assalamualaikum,boleh saya bercakap dengan Sofia?”suara lelaki yang tidak Sofia kenali.”Wa’alaikumuasalam,ya saya Sofia.Boleh saya tahu saya bercakap dengan siapa?”jawab Sofia penuh sopan.

”Saya Nasri.Awak sibuk ke Sofia?”jawabnya.’Aduh!panjangnya umur dia baru teringat pasal dia.Dia macam tahu-tahu je yang aku tengah fikir pasal dia’.

”Oh Nasri,tak sibuk pun.Macam mana boleh dapat nombor saya?”tanya Sofia pelik.”Saya dapat daripada Maira.Saya saja call sebab asyik teringat je kat awak.Rindu kat awak mungkin.”kata Nasri.Ada nada-nada nakal pada suaranya dan Sofia pun tak sangka dia cakap dia rindu padanya.

”Rindu?Awak ni ada-ada jela.”kata Sofia sambil ketawa kecil.

Awak ni comel la.Macam mana la saya tak rindu kat awak”katanya dalam nada manja.”Dia kata aku comel?kenapa hati aku rasa berbunga sekarang ni?Alahai hati kenapa la kau cepat tersentuh?”Sofia bermonolog.

”Comel?tak ada la.Awak nak apa sebenarnya dari saya ni?”tanya Sofia berani.”Saya nak awak boleh?katanya dalam nada serius.”Awak nak saya?maksud awak?saya tak faham.”tanya Sofia pelik.

”Saya nak awak tahu yang saya mula jatuh cinta kat awak.Sebelum ni saya tak pernah rasa macam ni.Awak buat dunia saya ceria.Saya rasa gembira sangat kenal awak.”kata Nasri dengan penuh jujur.

”Nasri,awak cakap apa ni?Then what you want to do?marry me?Come on Nas.We are too young to think about love.”jawab Sofia.”I want you to be someone special in my life.Sofia,be my girlfriend please?”kata Nasri seakan merayu.

Nasri,kalau betul awak sayangkan saya.Saya nak awak tumpukan pada pelajaran.Jangan sampai cinta buat awak lalai.”kata Sofia bagi mengingatkan Nasri dan bagi menghilangkan rasa gementar dan mengeletar yang menguasai diri Sofia sekarang ni.

”Sofia please! I love you so much!I never feel this way.I’m too much thinking of you.”kali ini nada suaranya seakan sedih seperti mahu menangis.”Kalau saya terima awak,awak janji tak akan lalai dalam pelajaran?”tanya Sofia.Terpaksa Sofia mengalah kerana Sofia tak sanggup dengar suaranya yang merayu padanya agar menerima lamarannya.

”Saya janji!”jawabnya dengan nada yang gembira.”Tapi dengan satu syarat!kalau keputusan awak merosot,saya nak kita putus sebab saya tak nak sebab saya,awak lalai.Setuju dengan syarat saya?”kata Sofia.

”Hmm..ok saya setuju!Terima kasih sayang sebab terima saya.Saya janji akan jaga awak macam saya jaga nyawa saya sendiri.”katanya dengan nada yang penuh gembira.

”Saya tak nak siapa-siapa pun tahu yang saya kekasih awak.Maira pun saya tak nak dia tahu.Faham?”tanya Sofia meminta pengertian daripadanya.”Boleh sayang!apa saja untuk awak!”katanya dengan nada yang penuh ceria.

”Okla awak,saya nak tidur la saya mengantuk lepas tu dah malam sangat ni.Selamat malam.Good night.Sweet dream.Assalamualaikum.”kata Sofia kerana sememang terasa mata ku semakin mengecil.”Baik la sayang.Selamat malam.Good night.Sweet dream.Wa’alaikumusalam.”katanya sebelum talian dimatikan.”Sayang?betul ke dia sayang kat aku?Aku menerimanya dengan nada kasihan.Aku rasa serba salah dengannya.”Sofia bermonolog.

Nasri Amir?bagi Sofia dia seorang lelaki yang penuh dengan misteri dan penuh dengan kejutan.Mula-mula mengenalinya dia memberikan pandangan yang sukar untuk Sofia mengerti.Kemudian,malamnya dia mengaku yang jatuh cinta kepadanya!Sofia terpaksa menerimanya kerana Sofia tidak suka bila seseorang itu merayu kepadanya.Itu adalah kelemahan Sofia.Hanya Maira yang tahu.

Tapi dalam rasa terpaksa ada perasaan rela hati dan Sofia gembira dengan keputusan yang dia lakukan.’Aku jatuh cinta?aku sendiri tidak pernah bercinta tetapi aku dapat merasainya bila aku membaca novel.Aku lebih suka membayangkan bahawa aku heroinnya.Aku merasa sakitnya,pedihnya,kesedihannya,kekecewaannya,kegembiraannya dan cinta.Maira selalu membebel kalau aku baca novel.Dia kata aku akan terbawa-bawa watak novel dalam realiti.Aku hanya tergelak.Kata Maira betul.Aku sering terbawa-bawa.Aku merasa kebahagiaan dengan cara itu.’

‘Bagi Maira aku ni pelik tapi bagi aku ianya satu cara untuk aku merasai cinta tanpa bercinta.Aku ingin bercinta tapi aku tak ingin kecewa cukup ketika membaca novel saja aku merasainya.Maira selalu bercerita tentang kawan-kawan dia yang mengadu pasal pakwe kat Maira.Aku tergelak bila kawan-kawan Maira gelarkan dia sebagai Doktor Cinta.Maira pun satu sepsis sama macam aku.Spesis yang tak pernah bercinta tu yang kelakar bila Maira pulak jadi Doktor Cinta untuk kawan-kawan dia.Disebabkan Maira,aku pun kena jadi Doktor Cinta.Kalau dia tak dapat selelsaikan satu kes tu mesti dia tanya pendapat aku jadi nak tak nak aku kenalah tolong dia.’

‘Disebabkan Maira aku dapat idea nak tulis novel aku tapi buat masa sekarang aku takde masa terluang.Masa aku sibuk dengan mengulang kaji pelajaran.Maira macam kembar aku sebab aku dan Maira banyak persamaan.Kami sukakan benda yang sama,warna yang sama dan makanan yang sama.Macam tu lah kami dan yang lagi seronok hari jadi aku dan Maira adalah sama.Bahkan ibu dan mak ngah lahirkan kami serentak!Kalau sesiapa yang tahu memang dia orang akan cakap kami kembar.’

Ni adalah percubaan pertama fia...andai ada salah dan silap harap korang boleh la tunjuk ajar...fia akan cuba memperbaikinya...=)

Sunday, September 9, 2012

Cinta kita berdua Bab 1

Maira cepat la bersiap!kita dah lambat ni!”Sofia menjerit daripada tingkat bawah.”Ye kejap!”kini Maira pula yang menjerit dari tingkat atas.Hari ni adalah hari pertama Sofia ke sekolah baru.Sungguh Sofia merindui teman-teman di SMK SRI MUDA.Sofia rindu pada geng SGBM (Sweet Girl Brilliant Mind) Fifi,Karina,Nadia,Tina dan Suria.Kami berkawan sejak dari sekolah rendah lagi.Masa di sekolah rendah,kami berenam la yang paling kepoh kat sekolah tapi disebabkan keputusan kami tidak pernah menghampakan jadi cikgu-cikgu tak kesah akan sikap kami yang suka membuat bising.Pelajar-pelajar lain sudah sedia maklum dengan perangai kami.Kalau bising je mesti daripada geng kami tapi sekarang semua sudah jauh tapi itu tidak memutuskan ikatan persahabatan kami.

Maira adalah sepupu Sofia dan kami sebaya.Aku disuruh oleh kedua ibu bapa aku untuk tinggal bersama mak ngah aku kerana ibu bapa aku akan ke Johor kerana ingin menyelesaikan tugas mereka di sana.Memandangkan aku dan Maira satu sekolah,ibu bapa aku menyuruh aku tinggal bersama Maira untuk beberapa minggu.Aku tak kisah tinggal dengan mak ngah sebab mak ngah penyayang dan hubungan Maira dengan aku dah seperti adik beradik.Aku selalu bercerita masalah aku dekat dia.Dia selalu juga jadi penasihat tak bertauliah aku.Aku gembira bila dapat tinggal dengan mak ngah.Sekurang-kurangnya aku ada kawan untuk aku buat ulangkaji dan berkongsi cerita.

Pukul 7.15 minit pagi Sofia dan Maira sampai di depan pintu pagar SMK BANDAR SENTOSA.Aku bakal satu kelas dengannya.Sofia dan Maira beratur di belakang 3 Cemerlang.Semasa perhimpunan,Maira menyebut nama satu persatu guru-guru yang berada di tapak perhimpunan dan serba sedikit Sofia kenal guru-guru di sekolah ini.Di dalam kelas Sofia duduk di sebelah Maira.Maira mengenalkan Sofia kepada rakan sekelas dan Sofia mengenali seorang lelaki yang bagi Sofia penuh dengan misteri iaitu Nasri Amir.Ketika Maira mengenalkan Sofia kepadanya,dia memandang dengan pandangan yang sukar untuk Sofia tafsir.

Ketika waktu rehat,Nasri menegur Sofia.”Awak sekolah mana sebelum ni?” “SMK SRI MUDA”jawab Sofia sambil tersenyum.”Awak dah ada kekasih?”tanyanya dengan muka yang selamba.Sofia hairan mengapa Nasri Amir bertanya tentang kekasih.”Tak ada pun”jawab Sofia selamba.”Pelik gadis cantik seperti awak tak ada kekasih”katanya sambil senyum.Saat Nasri Amir mengukir senyuman Sofia rasa senyuman Nasri Amir yang paling menawan dalam dunia ni.Alahai sudah jatuh cintakah Cik Sofia dengan Encik Nasri Amir? “Kenapa pulak?saya tak cantik dan lagipun tak ada siapa nak dekat saya”Sofia membela diri.”Siapa kata awak tak cantik?awak cantik mesti ramai yang minat mungkin awak jual mahal sangat agaknya”katanya dengan muka selamba.Kring!dan bunyi loceng telah selamatkan Sofia daripada menjawab soalan Nasri.

Dalam kelas,Nasri duduk dibelakang Sofia dan dia sering memanggil nama Sofia.Sofia semakin rimas dengan sikap Nasri Amir yang suka mengacau Sofia ketika di dalam kelas.Persekolahan hari ini membosankan dan memenatkan.Sampai di rumah,Sofia bertanyakan kepada Maira tentang Nasri.”Maira,Nasri macam ek perangai dia?”tanya Sofia dengan penuh minat.”Dia tu pendiam dan suka menyendiri tapi aku pelik kenapa hari ni dia banyak cakap pulak”kata Maira dengan perasaan pelik.”Pendiam?suka menyendiri?Are you sure Maira?”tanya Sofia pelik.”Eh,kau kenal dia dulu ke aku kenal dia dulu?” “Mestilah kau”jawab Sofia sambil tersengih.”Tahu pun!dia tu sejak tingkatan 1 dia satu kelas dengan aku.Hah!yang kau tanya banyak-banyak pasal dia ni kenapa?dah jatuh cinta kat Nasri ke?”kata Maira sambil tersengih.”Tak ada la tadi masa rehat dia tegur aku.Dia tanya aku ada kekasih ke tak?lepas tu dia sibuk-sibuk cakap tak ada orang nak dekat aku mungkin sebab aku jual mahal sangat.Ada ke patut?”jawab Sofia geram.”Hihi baru hari pertama kat sekolah kau dah ada peminat.Untung la”kata Maira.

Peminat?maksud kau Maira?”tanya Sofia pelik.”Ish dia ni,tu pun tak faham.Kata je pandai tapi bab perasaan lembab nak tangkap.Buku novel pun berlambak aku tengok koleksi kau tapi tu pun kau tak dapat agak?”kata Maira.”Kau nak kata yang Nasri tu minat kat aku?”tanya Sofia bagai tak percaya.”Iye la cik Sofia oi!ingatkan kau tak faham lagi.”jawab Maira sambil membuat muka.’Betul ke Nasri minat kat aku?entah-entah dia tanya hanya sekadar mengambil tahu sebagai seorang kawan.Aku semakin bingung.Ah sudahlah!dia suka aku ke tak ke aku peduli apa.’

“Sofia,jangan biarkan Nasri tunggu kau lama-lama.”kata Maira sambil mengeyitkan mata.”Ape kau merepek ni Maira!”jerit Sofia.”Betul lah apa yang aku cakap.Jangan biarkan Nasri tunggu kau balas cinta dia lama-lama.Kesian dia.Aku dapat lihat sinar cinta untuk kau daripada mata dia”kata Maira dengan nada serius.”Ish kau ni,aku siku kang!Jangan merepek boleh tak?”jawab Sofia serius.”Terpulang kau la Sofia,aku dah cakap kat kau tapi aku harap kau jangan hampakan Nasri sebab dia seorang yang baik.Takde sape tahu tu melainkan aku.”kata Maira sebelum dia melangkah masuk ke dalam bilik air.”Ish,pelik la minah sorang ni”kata Sofia pelik.Dari dalam bilik air Sofia dengar Maira tengah menyanyi lagu cinta.’Tiba-tiba je nyanyi lagu cinta.Sebelum ni tak pernah-pernah pun.Kalau nyanyi pun mesti nyanyi lagu Korea.”Maira!kau ok ke tak ni?tiba-tiba hang nyanyi lagu cinta ni awat?”jerit Sofia.”Ala,aku nak nyanyi lagu cinta pun salah.Kalau aku nyanyi lagu Korea kau bising!”jerit Maira.’Ish budak ni tak nak kalah betul!tapi Maira memang boleh berbahasa Korea tapi setakat yang asas je.’Maira keluar daripada bilik air dengan muka tak puas hati.”Asal muka kau macam tak puas hati je?”tanya Sofia pelik.”Kau la mengganggu ketenteraman aku! Aku sedang seronok nyanyi melayan perasaan kau pulak duk sibuk!”jawab Maira geram.Sebenarnya masa rehat Maira terserempak dengan seorang lelaki.Mengikut daripada pakaian lelaki itu,Maira agak yang lelaki itu baru bersekolah di sini.

“Assalamualaikum”tegur Fairuz.Dia sebenarnya hendak mencari pejabat tapi nampaknya sekarang dia dah sesat.”Wa’alaikumusalam”jawab Maira sambil memandang ka arah suara yang member salam.”Cantiknya dia.”kata Fairuz tanpa dia sedar.Maira tercengang.’Apa ke pelik sangat lelaki ni?tapi muka boleh tahan kacak jugak! Alahai Maira jangan la nak mengatal’.Fairuz pura-pura batuk untuk melindungi malunya.Berdebar-debar juga jantungnya melihat Maira.’Apa kena pulak dengan aku ni?tiba-tiba je jadi macam ni’.”Saya nak tanya pejabat kat mana ye?Saya sesat la”tanya Fairuz.”Oh,mari saya tunjukkan.”kata Maira sambil menunjukkan jalan.”Nama saya Fairuz.Awak?”tanya Fairuz semasa mereka dalam perjalanan ke pejabat.”Maira.Awak pelajar baru ye?”tanya Maira sambil tersenyum manis.”Ha’ah,awak kelas apa?”tanya Fairuz.Entah kenapa dia berminat sangat nak berkenalan dengan gadis comel yang bernama Maira ini.”Kelas 3 Cemerlang.”kata Maira.”Awak tingkatan 3?”tanya Fairuz dengan penuh rasa pelik.Gadis ini nampak matang daripada usianya.Fairuz ingat Maira sebaya dengannya rupanya tidak.

”Ha’ah,kenapa?”tanya Maira.Kini Maira pulak pelik dengan perangai Fairuz.Kenapa Fairuz begitu terkejut ketika mengetahui bahawasanya dia berada di tingkatan 3.”Jadi awak kena panggil saya abang la”jawab Fairuz sambil mengeyitkan mata.”Kenapa pulak?”Maira dah pelik.Dah la tadi dia hampir nak pengsan bila nampak Fairuz mengeyitkan mata.”Sebab saya tingkatan 5,jadi awak kena panggil saya abang la.”jawab Fairuz dengan nada manja.Dia berasa senang ketika berada disamping Maira.”Oh,maafkan Maira kerana tak sopan dengan abang Fairuz.Maira tak tahu yang abang Fairuz ni lagi tua daripada Maira.”kata Maira dengan rasa bersalah.Bersalah kerana tidak sopan pulak dengan orang yang lebih tua daripadanya.

‘Alahai,macam mana nak jalan ni?lemah gemalai je bila dia panggil aku abang Fairuz.Rasa macam diawang-awangan je.Bestnya kalau hari-hari dia panggil aku abang tiap kali aku bangun tidur.’Fairuz mula memasang angan-angan.”Abang Fairuz,ini dia pejabat”.Maira tengok Fairuz sedang termenung.’Aik,tengah jalan pun boleh termenung?dia ingat kat siapa ek?alahai Maira kenapa macam cemburu je bunyinya.’Maira melambai-lambaikan tangannya depan muka Fairuz.”Abang Fairuz! Kita dah sampai pejabat ni”kata Maira dengan nada marah.Geram bila melihat Fairuz masih lagi termenung.”Abang Fairuz!”jerit Maira.Fairuz terperanjat mendengar jeritan Maira.”Oh,dah sampai ek?Abang masuk kejap tau.Maira tunggu sini”arah Fairuz sebelum dia melangkah memasuki pejabat sekolah.”La apasal pulak dia suruh aku tunggu ni?”kata Maira bingung.Maira tunggu kat luar pejabat sehingga Fairuz selesai.”Maira,masa rehat dah habis kan?”tanya Fairuz.”Ha’ah,Maira balik kelas dulu tau abang.Assalamualaikum.”jawab Maira sambil berlalu pergi.”Alahai Maira,cantik macam bidadari.Mungkin inikah dinamakan cinta pertama?”kata Fairuz sambil membayangkan Maira masih berada disisinya.Tanpa dia sangka,pindah ke sekolah baru telah melenyapkan kisah dukanya.


Sunday, September 2, 2012

Day at cosmo's world =)

Assalamualaikum...

hari ni fia nak cerita pasal cosmo's world...again fia pergi cosmo's world tapi kali ni pergi dengan family...fia rasa seronok sangat kat sana tapi...fia teringat masa fia keluar dengan ayie,fatin,afnan dan aishah...hari tu genap 5 bulan kiteorang couple...itulah kali pertama fia keluar dengan dia..kira celebrate la...miss him so much..

ok dah la stop cerita pasal benda yang tak boleh berulang...fia excited gila...sampai je kat sana fia pergi main spinning orbit...fia teringat lagi kat ayie...ayie lagi..=O then main dizzy izzy...kali ni fia tak pening kepala.=D lepas tu fia main kapak tu..fia excited gila nak main kapak...tapikan..masa benda tu tengah bergerak fia menjerit jugak..tapi yang fia tak tahan bila adik lelaki fia menjerit..dia takut gila..haha..baru fia faham kenapa ayie gelakkan fia sebab masa first time naik kapak...reaksi adik lelaki fia dengan reaksi masa pertama kali naik kapak..

lepas tu fia naik lagi spinning orbit...hee..seronok je...then naik roller coaster!fia naik dua kali roller coaster...mula-mula menjerit-jerit...bila dah second time fia dengan adik fia buat macam Mr.Bean..takde perasaan..masa amik gambar pun fia dah gelak sebab yang lain sibuk duk menjerit tapi fia dengan adik fia takde perasaan..XD

then fia main ooort's express...kali ni fia main sorang-sorang..serius fia control ayu masa naik benda tu...haha..kalau tengok gambar masa kat sana...sopan je muka fia...senyum je..haha
semua benda fia main kecuali DNA mixer...tengok orang main pun fia dah gerun..

hmm okla sampai sini je fia nak cerita...kat bawah ni gambar-gambar masa fia kat sana...
sampai sini je post fia untuk kali ni sampai bertemu dipost yang akan datang...
assalamualaikum...

fia dan teddy bear besar!cutekan kami? XD

ready for take off! =D

fia dan mak fia...muka kami sama kan?=D

sweet fia..=P

Merry go round! =)

fia dan adik-beradik fia..;)